واحد پولی کانادا | ارز رایج  کانادا
13 خرداد, 1403 توسط
واحد پولی کانادا | ارز رایج  کانادا
فیدس, آیدا خراسانی
هنوز نظری ثبت نشده است

 

 کانادا یکی از پرطرفدارترین کشورها برای اقامت و زندگی است. افراد زیادی از سراسر دنیا برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام می­کنند. سفرهای توریستی، انتخاب بسیاری از مسافرین برای بازدید از این کشور است. تعدادی هم بسته به موقعیت شغلی به این کشور به طور موقت یا دائم عزیمت می­کنند. به این ترتیب برای افرادی که می­خواهند به کانادا بروند، آشنایی با پول رایج کانادا یکی از الزامات است. همچنین نحوه تبدیل آن و ارزش اقتصادی پول کانادا حائز اهمیت بوده و نباید از قلم بیفتد. با مجموعه فیدس همراه باشید تا با هم به بررسی پول رایج کانادا بپردازیم.  


واحد پول کانادا چیست؟

واحد پول رسمی کانادا، دلار کانادا می­باشد. هر یک دلار از 100 سنت تشکیل شده است. سنت کوچکترین واحد پولی کانادا بوده و به صورت درصدی حساب می­شود. سکه‌­ها و اسکناس­‌هایی که امروزه کانادایی­‌ها از آنها استفاده می­کنند، دارای اندازه و رنگ­‌های متفاوتی هستند. علاوه براین، آنها نام‌­های مستعاری دارند که در زندگی روزمره کانادایی­‌ها مورد استفاد قرار می­گیرد. هرچند، با پیشرفت تکنولوژی و وجود کارت­‌های اعتباری، سیستم پرداختی کمی متفاوت شده و مردم بیشتر از آنها استفاده می­کنند، اما پول نقد همیشه جایگاه خود را دارد. در این بخش بیشتر با ارز کانادا آشنا می­شویم.

اسکناس

در تمام کشورها مردم از پول‌­های کاغذی استفاده می­کنند که به آن اسکناس می­گویند. بانک کانادا مسئول چاپ تمام اسکناس‌­های کانادایی بوده، به همین خاطر به اسکناس‌­های کانادا Banknote هم گفته می­شود. جالب است بدانید تمام پول­‌های کاغذی در کانادا به یک اندازه هستند، اما رنگ­‌های متفاوتی دارند. این اسکناس‌­ها در 6 رقم به چاپ می­رسند.

  • اسکناس 5 دلاری: رنگ آن آبی است و عکس ویلفرد لوریه (فرانسوی-کانادایی) هفتمین نخست وزیر کانادا روی آن به چشم می­خورد.
  • اسکناس 10 دلاری: رنگ آن بنفش بوده و عکس جان مکدونالد اولین نخست وزیر کانادا روی آن حک شده است.
  • اسکناس 20 دلاری: رنگ آن سبز است و عکس ملکه الیزابت دوم انگلستان روی آن وجود دارد.
  • اسکناس 50 دلاری: رنگ آن قرمزه بوده و عکس ویلیام لیون مکنزی کینگ، نخست وزیر کانادا در جنگ جهانی دوم روی آن است.
  • اسکناس 100 دلاری: رنگ آن قهوه­ایی است و عکس رابرت بوردن نخست وزیر کانادا در جنگ جهانی اول روی آن قرار دارد.

در گذشته اسکناس­‌های کانادایی مانند سایر کشورها از کاغذ تولید می­شد. اما به مرور زمان برای جلوگیری از جعل اسکناس و بالا بردن ارزش آن دولت کانادا تصمیم گرفت اسکناس­‌هایی وارد بازار کند که از پلاستیک نازکی به نام پلیمر ساخته شده است و می­توان مانند کاغذ آن را تا کرد. از این رو، اسکناس‌­های کانادایی دارای امنیت بالایی هستند. از دیگر ویژگی‌­های اسکناس کانادا وجود برگ افرا می­باشد که نماد پرچم این کشور است. چاپ برجسته اعداد، پرتره افراد و بانک کانادا در اسکناس‌­ها را می­توان با یک لمس ساده احساس کرد.   

سکه

قدیمی­ترین پول برای داد و ستد در تمام کشورها، سکه است. سکه‌­های کانادایی در 2 ضرابخانه سلطنتی در شهرهای وینیپگ  و اتاوا در ابعاد و شکل­های متفاوت تولید می­شوند. کمترین ارز سکه در کانادا، یک سنت است که به آن یک پنی می­گویند. تولید این سکه در سال 2013 به دلیل ارزش پایین و هزینه­‌ی تولید بالا متوقف شده است. این سکه همچنان پول قانونی است و در برخی داد و ستدها به عنوان پول پرداختی استفاده می­شود، اما در ظرف مدت کوتاهی به طور کامل جمع خواهد شد. به این ترتیب، قیمت یک معامله نقدی از 5 سنت شروع می­شود. سکه‌­های کانادایی یه شرح زیر است:

  • 5 سنت: به 5 سنت نیکل می­گویند. پشت این سکه تصویر یک سگ آبی وجود دارد که با دندان ها و دم های قوی خود سد می­سازد.
  • 10 سنت: به 10 سنت، دایم گفته می­شود. پشت سکه ده سنتی کانادا تصویری از یک قایق بادبانی به نام بلونوز دیده می­شود.
  • 25 سنت: به این سکهQuarter یعنی ربع هم می­گویند. پشت سکه 25 سنتی، نوعی گوزن است که به آن کاریبو گفته می­شود.
  • 1 دلار: این سکه قبلاً به صورت اسکناس بوده است و پشت آن پرنده­‌ایی قرار دارد که به آن لونی می­‌گویند.
  • 2 دلار: سکه 2 دلاری کانادا از تمام سکه‌­های این کشور بزرگتر است به آن را تونی می­گویند.

روی تمام سکه‌­ها عکس ملکه الیزابت دوم است که هر چند وقت این عکس، به روزرسانی می­شود. به این ترتیب، با دیدن چهره ملکه تشخیص می­دهید که این سکه قدیمی یا جدید است. سکه‌­های 50 سنتی هم قبلاً در گردش بازارهای کانادا بوده­اند که به آن نیم دلار می­گفتند، اما به تدریج از گردش خارج شده و اکنون در هیچ جا استفاده نمی­شوند. 

مهاجرت به کانادا

اصطلاحات پولی رایج در کانادا

کانادا یک کشور دو زبانه انگلیسی-فرانسوی است. به خاطر همین ممکن است در برخی از استان­‌های این کشور اصطلاحات عامیانه درمورد ارز کمی تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال، از اصطلاح «باک» برای دلار کاغذی استفاده می­شد. پس از ضرب سکه یک دلاری در کانادا، در سال 1987، به خاطر وجود پرند­ه­ایی در پشت سکه به آن loonie می­گفتند. «لونی» یک لغت فرانسوی است که نام آن پرنده می­باشد و هنوز هم مورد استفاده است. در سال 1996 که اسکناس­های دو دلاری به صورت سکه­ عرضه شدند، کلمه مشتق toonie به معنی دو پرنده یا «دو لونی» به عنوان نام مستعار آن در زبان عامیانه انگلیسی کانادایی رواج پیدا کرد. سکه‌­های 25 سنتی در زبان فرانسوی استان کبک به دلیل یک سری تغییرات در اصطلاحات، حین خرید و فروش معمولاً trente sous یعنی «سی سنت» نامیده می­شوند. اگرچه، اصطلاحات رایج فرانسوی از سال 1858 به تدریج از بین رفتند اما این اصطلاح همچنان باقی است. 

تبدیل دلار کانادا

برای ورود به کانادا، باید مقداری پول کانادایی به همراه داشته باشید. پس بهتر است از یک صرافی، پول کشورمان را به دلار کانادا تبدیل کنید. پس از ورود به این کشور هم می­توانید ارز کانادا دریافت کنید. بیشتر فرودگاه‌­ها دارای صرافی هستند، می­توانید پولتان را همان جا به دلار کانادا تبدیل کنید. برای دریافت وجه نقد درصورتی که کارت اعتباری خارجی دارید می­توانید از خودپردازهای بانکی (ATM) استفاده کنید.  

ارزش دلار کانادا در دنیا

دلار کانادا تقریباً 2٪ از کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می­دهد. این ارز پس از دلار آمریکا، یورو، ین، استرلینگ و یوآن چین، ششمین ارز ذخیره شده در جهان است. دلار کانادا به دلیل سلامت نسبی اقتصادی کانادا، موقعیت حاکمیتی قوی دولت کانادا و ثبات سیستم های حقوقی و سیاسی این کشور دارای ارزش اقتصادی خوبی در بین بانک‌­های مرکزی می­باشد.

تفاوت دلار کانادا با دلار آمریکا

یکی از این تفاوت­‌های استفاده منطقه‌­ایی است. از دلار کانادا فقط می­توان در خود کشور کانادا استفاده کرد، درحالی که دلار آمریکا در برخی از هتل­‌ها و مراکز خرید و بندری مرزهای کانادا همچنین مکزیک هم پذیرفته می­شود. از دیگر تفاوت‌­های دلار کاناد با دلار آمریکا می­توان به شکل ، اندازه و پروتره روی آنها همینطور نشان پرچم کانادا، برگ افرا، در اسکناس کانادایی اشاره کرد. دلار این دو کشور به لحاظ ارزش اقتصادی هم متفاوت هستند. هر یک دلار آمریکا، 1.25 دلار کانادا است.

تاریخچه پول در کانادا

پس از فتح کانادا توسط انگلستان، ابتدا از واحدهای پولی انگلستان نظیر پوند استفاده می­شد. در آن زمان یک پوند کانادا به ارزش 4 دلار آمریکا بود. درسال 1851، پارمان کانادا قانونی را به منظور معرفی یک واحد مبتنی بر استرلینگ، با ضرب سکه کسری اعشاری تصویب کرد. هدف این بود که سکه­‌ها با سکه­‌های کشور همسایه یعنی آمریکا به صورت اعشاری مطابقت داشته باشد. دولت انگلستان اجازه ضرب سکه اعشاری را به کشور مستعمره یعنی کانادا داد. به مرور زمان واحد پول کانادا و آمریکا در یک جهت قرار گرفت و پس از تأسیس کشور کانادا، ارزهای بریتانیایی نام واحدهای پولی آمریکا به خود گرفتند و به دلار کانادا تبدیل شدند. اگرچه هنوز هم تصویر ملکه انگلستان یا پدرش بر روی اسکناس و سکه­‌های کانادایی باقی مانده است.  

کلام آخر

شناخت پول رایج کانادا از مهمترین اقدامات برای مهاجرت و سفر به این کشور است. پس از تبدیل ارز، قدم بعدی اخذ ویزای کانادا است. در این راه مؤسسه مهاجرتی فیدس به شما کمک می­کند تا به آسانی اقامت دائم یا موقت خود را در کانادا دریافت کنید. همچنین این مؤسسه مشاوره­‌های عالی برای اقداماتی نظیر مهاجرت تحصیلی به کانادا، دریافت ورک پرمیت و ویزای تورستی به شما می­دهد تا با کمترین هزینه بتوانید اهداف خود را برای آینده تحقق ببخشید.

سوالات متداول

قیمت دلار کانادا در ایران چقدر است؟

قیمت هر ارز وابسته به تغییرات شرایط اقتصادی و تورم در ایران متفاوت است. اکنون دلار کانادا با نرخ 42.500 تومان خرید و فروش می­شود، اما این نرخ قطعاً در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد. 

در صورت مهاجرت تک نفره باید حدود 15.500 دلار کانادا درنظر بگیرید، اما مهاجرت خانوادگی حدود 25 تا 30 هزار دلار کانادا هزینه دارد.  

تبدیل ارز در بانک­های ایران شامل دریافت کارمزد می­شود که با توجه به بانک متغیر است. در کانادا هم برای تبدیل ارز، کارمزدی که از متقاضیان می­گیرند در صرافی و بانک متفاوت است.

برای دلار کانادا از دو علامت اختصاری CND و CAD استفاده می­شود که از CAD کانادایی‌­ها در گفتار بیشتر استفاده می­کنند. 

واحد پولی کانادا | ارز رایج  کانادا
فیدس, آیدا خراسانی 13 خرداد, 1403
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن