سیستم شینوک اداره مهاجرت کانادا
28 شهریور, 1402 توسط
سیستم شینوک اداره مهاجرت کانادا
فیدس, آیدا خراسانی
هنوز نظری ثبت نشده است


نقش شینوک کانادا در بررسی درخواست‌های اقامت موقت

Chinook در اوایل سال 2021، توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) به عنوان ابزاری برای کمک به پردازش درخواست‌های اقامت موقت تایید شد. با اینکه ابزار شینوک امکان رسیدگی به حجم بیشتری از پرونده‌ها را فراهم می‌کند، اما نگرانی‌های متعددی را نیز در مورد شفافیت و عادلانه بودن آن ایجاد کرده است. از آنجایی که درخواست‌های مهاجرت به کانادا رو به افزایش است، اداره مهاجرت کانادا اذعان دارد که ابزار chinook، کارایی موثری در پردازش پرونده‌ها و نهایتا تسریع در تصمیم‌گیری‌ها دارد. در این مقاله به بررسی این ابزار و ابعاد مختلف شینوک و نگرانی‌های مربوط به آن می‌پردازیم.


معرفی Chinook

شینوک یک ابزار مبتنی بر Microsoft Excel است که در سال 2018 ایجاد شده است. در واقع این ابزار زمان دانلود و بررسی مدارک و اطلاعات را در پرونده‌های اقامت موقت کانادا برای آفیسرها کاهش می‌دهد. ابزار شینوک آفیسرها را برای مراحل مختلفِ بررسی و پردازش پرونده‌ها پشتیبانی می‌کند. به طور کلی Chinook برای ساده‌‎سازی نمایش اطلاعات طراحی شده است. این ابزار از هوش مصنوعی (AI) و از تجزیه و تحلیل پیشرفته برای تصمیم‌گیری استفاده نمی‌کند؛ همچنین ادعا می‌شود که در آن هیچ‌گونه الگوریتم تصمیم‌گیری وجود ندارد. در واقع این ابزار صرفا به کاربرپسندتر شدن اطلاعات کمک می‌کند.

استفاده از ابزار Chinook

Chinook به صورت مُدولار طراحی شده است. مهمترین نقش این ابزار در نحوه ارائه اطلاعات است. Chinook چندین ماژول دارد و به استفاده‌کننده این اجازه را می‌دهد تا اطلاعات چندین متقاضی (Applicant) را از سیستم مدیریت پرونده جهانی (GCMS) به طور هم‌زمان استخراج کند؛ بنابراین کاربر می‌تواند تا 1000 فایل مختلف را با هم و هم‌زمان ببیند، درنتیجه به او این امکان داده می‌شود تا اطلاعات را سریع‌تر مورد بررسی قرار دهد. ماژول‌های مختلف شینوک می‌توانند با کمک در نمایش داده‌ها به آفیسرهای IRCC در بخش‌هایی مانند مدیریت فایل، مدیریت اندیکاتور و مدیریت قبل و بعد از تصمیم‌گیری کمک کنند. این ابزار همچنین می‌تواند علاوه بر ثبت و ضبط تصمیمات، دلایل آن تصمیمات را برای کاربر پردازش و ایجاد کند. این ویژگی به کاربران GMCS امکان را می‌دهد تا با بهره‌وری بیشتر، تعداد بیشتری از مدارک را بررسی کنند. البته یادداشت‌هایی که توسط آفیسرها هنگام پردازش پرونده‌ها در این ابزار ایجاد می‌شود به GMCS منتقل نخواهند شد و پس از بسته شدن فایل اکسل در پایان هر رسیدگی به صورت خودکار حذف می‌شوند.

نگرانی های راجع به استفاده از ابزار Chinook



chinook

در حالی که دولت فدرال کانادا، Chinook را به عنوان راه حلی برای پردازش فایل‌ها معرفی کرده است، عده‌ای به دلایلی مانند نبود شفافیت، به آن اعتراض دارند. در واقع طبق اسنادی که در دادگاه فدرال کانادا ثبت شده است، ابزار شینوک بدون نظارت قانونی ایجاد شده است. ساز و کار شینوک بدین گونه است که  نحوه ارائه اطلاعات به صورت مختصر نشان دهد، این اختصار بر مدارک ارسال شده توسط متقاضیان نیز تأثیرگذار است. در واقع اسنادی را که می‌توانند ده‌ها صفحه داشته باشند، تنها در چند خط خلاصه می‌شوند. دانستن و درک اینکه Chinook چه و چگونه اطلاعات را انتخاب می‌کند و یا اینکه آیا این خلاصه بر پذیرش یا رد درخواست ویزا تأثیر دارد، دشوار است.

در مواردی مشاهده شده است که دلایل ارائه شده برای رد شدن (Refuse) درخواست‌ها با پرونده‌ها و مدارک ارائه شده توسط متقاضیان مطابقت ندارد. برای مقابله با این انتقادات، دولت فدرال کانادا اصرار دارد که Chinook هوش مصنوعی نیست و افسران IRCC تصمیم‌گیران نهایی هستند؛ تصمیمی که توسط قانون و مقررات مرتبط گرفته می‌شود. آنها استدلال می‌کنند که این ابزار فرآیند تصمیم‌گیری را تغییر نمی‌دهد، بلکه روش کارآمدتری برای ارائه اطلاعات را ارائه می‌کند. کانادا مدعی است که درخواست‌ها همچنان به صورت موردی بررسی می‌شوند. نکته قابل توجه این است که شینوک ابزاری است که برای تصمیم‌گیرندگان اختیاری است و آن‌ها می‌توانند از chinook به اختیار خود استفاده نکنند.

از طرفی منتقدان به این واقعیت اشاره می‌کنند که ورود Chinook تا حد زیادی با افزایش تعداد رد شدن درخواست ویزای تحصیلی همزمان شده است. طبق آمارها در سال 2018 نرخ رد شدن درخواست ویزای تحصیلی دانشجویان بین المللی 34٪ بوده، در حالی که در سال 2020 این میزان به 53٪ رسیده است. در سال گذشته، چندین شکایت توسط متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا در دادگاه فدرال به دلیل رد غیر منطقی درخواست‌هایشان ثبت شده است. می‌توان تصور کرد که با این افزایش میزان رد شدن درخواست‌ها، این گونه طرح دعواها افزایش پیدا کند. دولت فدرال مدعی است که نرخ‌های پذیرش یا ردشدن درخواست ویزا در سال‌های مختلف، متفاوت است و تنها به شرایط و معیارهای متقاضیان بستگی دارد.

مسئولیت تصمیم‌گیری در دست آفیسرهای IRCC



شینوک

طبق گفته‌های اداره مهاجرت کانادا Chinook تنها به آفیسرهای IRCC کمک می‌کند و تصمیم‌گیری نهایی را به افسران واگذار می‌کند. شینوک تنها با ارائه یک دید کلی از درخواست‌ها، به صورت کاربرپسندتر به افسران کمک می‌کند. بنابراین تصمیم‌گیری براساس قوانین و مقررات و توسط افسران انجام خواهد شد.

حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها

یکی از نکات حائز اهمیت درباره شینوک این است که این ابزار هیچ‌گونه داده یا اطلاعات مشتری را در خود ذخیره نمی‌کند. این اقدام به منظور حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها صورت گرفته و تمام تصمیمات در GCMS به عنوان سیستم ثبت رسمی ذخیره می‌شوند.

افزایش بهره‌وری و کاهش زمان بررسی

بر اساس یک مطالعه نمونه‌ای انجام شده در دسامبر 2020، Chinook به بهبود بهره‌وری فرآیند در دفاتر خارج از کانادا کمک کرده و موجب شده است تا 30 درصد زمان بررسی درخواست‌ها کاهش پیدا کند.

نتیجه‌گیری

Chinook ابزاری موثر در فرآیند پردازش درخواست‌های اقامت موقت کانادا است که کارایی و بهره‌وری افسران مهاجرتی را بهبود می‌بخشد. این ابزار نه تنها به بهبود فرآیند پردازش کمک می‌کند، بلکه اطلاعات را به افسران به صورت کاربرپسندتر ارائه می‌دهد. گفته می‌شود تصمیمات نهایی همچنان به عهده آفیسرها بوده و شینوک تنها به افزایش بهره‌وری و افزایش دقت در تصمیم‌گیری کمک می‌کند. با همه نکات مثبتی که این ابزار دارد، به دلیل عدم شفافیت عملکرد آن و تصمیمات گاها عجیبی که در سال‌های گذشته از اداره مهاجرت کانادا راجع به پرونده‌های اقامت موقت گرفته شده است، کماکان نگرانی‌های زیادی برای متقاضیان این نوع ویزاها و استفاده این ابزار در تصمیم گیری‌ها وجود دارد. با این حال درخواست‌های اقامت موقت کانادا روز به روز در حال افزایش است و اداره مهاجرت این کشور باید برای تسریع در پاسخ‌دهی به پرونده‌ها از ابزاری نظیر شینوک بهره ببرد.

سوالات متداول

شینوک یک ابزار مبتنی بر Microsoft Excel است که زمان دانلود و بررسی مدارک و اطلاعات را در پرونده‌های اقامت موقت کانادا برای آفیسرها کاهش می‌دهد.

خیر. ابزار شینوک با هوش مصنوعی کار نمی‌کند.

ابزار شینوک به افسران در تصمیم‌گیری کمک می‌کند، اما تصمیم نهایی تنها با نظر آفسیر اداره مهاجرت گرفته می‌شود.

Chinook به تصمیم‌گیری اتوماتیک و محاسبات پیچیده کمک نمی‌کند. این ابزار هیچ الگوریتم تصمیم‌گیری داخلی ندارد و تصمیمات نهایی همیشه به عهده افسران است.

چگونه Chinook با حفظ حریم خصوصی داده‌ها کار می‌کند؟

Chinook هیچ داده یا اطلاعات مشتری را در خود ذخیره نمی‌کند. تمام تصمیمات در GCMS به عنوان سیستم ثبت رسمی ذخیره می‌شوند.

سیستم شینوک اداره مهاجرت کانادا
فیدس, آیدا خراسانی 28 شهریور, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن