بهترین کشور ها برای مهاجرت تحصیلی
18 شهریور, 1402 توسط
بهترین کشور ها برای مهاجرت تحصیلی
فیدس, آیدا خراسانی
هنوز نظری ثبت نشده است

بهترین کشور ها برای مهاجرت تحصیلی

انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است. از میان کشورهای جهان، کشورهای خاصی به عنوان مقاصد برتر آموزشی بیشتر از سایرین می‌درخشند و هر ساله دانشجویان و دانش‌پژوهان بسیاری را از سراسر جهان جذب می‌کنند. این کشورها دارای دانشگاه‌های نمونه، مؤسسات برجسته، برنامه‌های درسی نوآورانه و محیطی پرورشی هستند. عواملی مانند کیفیت آموزش، فرصت‌های تحقیقاتی، تنوع فرهنگی و آینده‌ی شغلی پس از فارغ‌التحصیلی، نقش اساسی در تعیین بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی دارند. در این مقاله، فهرستی از کشورهایی را بررسی می‌کنیم که برای مهاجرت تحصیلی نسبت به سایر کشورهای جهان مناسب‌تر اند. با فیدس همراه شوید.

چرا مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به معنی حرکت افراد در سراسر جهان به منظور دستیابی به فرصت‌های آموزشی بهتر است. دانشجویان چه به دلیل دسترسی به مؤسسات آموزشی برتر و برنامه‌های تخصصی و چه برای کسب تجربیات منحصر به فرد در تحصیل و زندگی، به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

از سوی دیگر، مهاجرت تحصیلی سبب تبادل فرهنگی دانشجویان در سراسر دنیا خواهد شد. دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان از گوشه‌های مختلف جهان مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها، سنت‌ها و ایده‌های خاص خود را دارند که آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این تنوع فرهنگی نه تنها کیفیت آموزش را افزایش می‌دهد، بلکه درک و همکاری جهانی را تقویت می‌کند و زمینه را برای جهانی به هم پیوسته‌تر و هماهنگ‌تر را فراهم می‌سازد.

با این حال، مهاجرت تحصیلی آسان نیست. یکی از مهم‌ترین چالش‌های آن انتخاب کشوری مناسب برای مهاجرت تحصیلی است. در انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی، بهتر است به فاکتورهایی از قبیل شهریه و هزینه‌های زندگی، وضعیت اقتصادی و نرخ بیکاری آن کشور و همچنین قوانین مهاجرتی آن مانند اخذ شهروندی و اقامت دائم توجه کرد.

مراحل مهاجرت تحصیلی

مراحل مهاجرت تحصیلی برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، شامل چند مرحله است:


بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی

1. جستجوی دانشگاه و مقطع تحصیلی:

اولین گام برای مهاجرت تحصیلی تحقیق کامل جهت شناسایی کشورها و دانشگاه‌هایی است که با فاکتورهای انتخابی و مقطع تحصیلی شما همسو باشند. عوامل دیگری نیز مانند تخصص اساتید، فرصت‌های تحقیقاتی، محیط فرهنگی و شرایط زندگی در آن کشور نیز باید مورد توجه قرار گیرند. رتبه‌بندی‌ها، منابع آنلاین، وب‌سایت‌های دانشگاه و تجربه دانشجویان می‌توانند شما را در انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی یاری کنند.

2. آماده‌سازی و ترجمه مدارک:

برای اطلاع از مدارک مورد نیاز باید به وبسایت دانشگاه مراجعه کنید، اما به طور کلی مدارک مورد نیاز معمولا شامل مدارک پذیرش، اثبات تمکن مالی و سایر مدارک مرتبط مانند مدارک هویتی و تحصیلی، توصیه‌نامه‌ها، بیانیه هدف، تحقیقات، افتخارات تحصیلی و موارد دیگر همچون مدرک زبان است. برای تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی باید در آزمون‌های مهارت زبان مانند تافل، آیلتس یا سایر آزمون‌های خاص کشور مقصد شرکت کنید. به عنوان مثال برای تحصیل در کشور ترکیه یکی از دو آزمون SAT یا YOS از متقاضیان گرفته می‌شود. داشتن نمره بالا برای این امتحانات بسیار مهم است، زیرا می‌تواند شانس پذیرش شما را بیشتر کند.

3. مکاتبه با دانشگاه و اپلای:

هنگامی که مقاصد و دانشگاه‌های بالقوه را مشخص کردید، ضروری است که با شرایط ویزا و مراحل درخواست آن در هر کشور آشنا شوید. هر کشور دسته‌بندی‌ و ویزای مجزایی برای دانشجویان بین‌المللی دارد. برای اپلای به ددلاین هر دانشگاه و اپلیکیشن فی آن توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک مورد نیاز با دقت ارسال می‌شوند.


4. اخذ پذیرش تحصیلی:

پس از ثبت درخواست و سابمیت کردن اپلیکیشن، کمیته ثبت‌نام صلاحیت متقاضیان را بررسی کرده و با درخواست تحصیل اشخاصی که رزومه بهتری از سایرین داشته باشند موافقت می‌کند. سپس با دریافت نامه پذیرش (Admission) می‌توان برای اخذ روادید تحصیلی به سفارت یا اداره مهاجرت کشور مقصد مراجعه کرد.

5. اخذ ویزای تحصیلی:

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه انتخابی خود، باید درخواست خود را برای ورود و تحصیل در آن‌جا به سفارت یا اداره مهاجرت ارائه نمایید. این مرحله شامل ارائه مدارک لازم، انجام معاینات پزشکی در صورت نیاز و همچنین انجام مصاحبه در سفارت یا کنسولگری مربوطه است. در صورت قبولی درخواست توسط سفارت، ویزای تحصیلی (Study Visa/Study Permit) صادر می‌شود. همزمان با این‌ها باید محل اقامت خود را مشخص کنید، بلیط بخرید و برای سفر خود آماده شوید.

جذاب‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

دانشجویان بین‌المللی معمولا با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند هزینه تحصیل، مدرک زبان، دور یا نزدیک بودن کشور مقصد و رتبه جهانی دانشگاه، محل تحصیل خود را انتخاب می‌کنند. با این حال کشـورهایی که انگلیسـی زبـان هستند، بـه عنـوان بهترین کشورها برای تحصیل دانشـجویان انتخاب شده‌اند. در جدول زیر ده کشور جذاب برای مهاجرت تحصیلی آورده شده اند.

جذاب‌ترین کشورهای دنیا برای تحصیلجذاب‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیلجذاب‌ترین کشورهای آسیایی برای تحصیل
رتبهکشورامتیاز
(از 100)
رتبه
کشور
امتیاز
(از 100)
رتبه
کشور
امتیاز
(از 100)
1استرالیا83.311آلمان79.941ژاپن63.81
2کانادا81.522سوئیس76.302چین61.53
3آلمان79.943بریتانیا76.223کره‌جنوبی57.05
4آمریکا79.084هلند73.824مالزی54.55
5سوئیس76.305فرانسه72.165تایلند51.90
6بریتانیا76.226اسپانیا68.416سنگاپور51.70
7هلند73.827سوئد68.277امارات50.76
8فرانسه72.168دانمارک68.278ترکیه47.69
9نیوزلند68.709پرتغال63.409اندونزی47.22
10اسپانیا68.4110ایتالیا62.5310هند48.18


حال به بررسی پنج رتبه نخست جذاب‌ترین کشورهای دنیا برای تحصیل می‌پردازیم:

تحصیل در استرالیا

یکی از بهترین مزایای تحصیل در استرالیا، انگلیسی زبان بودن این کشور است. استرالیا یکی از قوی‌ترین سیستم‌های آموزشی دنیا را داراست.


تحصیل در استرالیا

شرایط تحصیل در استرالیا

یکی از شرایط تحصیل در استرالیا داشتن مدرک آیلتس با حدقل نمره 6 تا 6.5 (یا معادل آن در مدارک دیگر) است. شرط مهم دیگر تحصیل در استرالیا داشتن تمکن مالی است. شما باید معادل هزینه زندگی و تحصیل در این کشور را برای یک سال داشته باشید.

هزینه تحصیل در استرالیا

هزینه تحصیل و زندگی در استرالیا ممکن است نسبت به میانگین هزینه تحصیل در تمام کشورهای دنیا بالا باشد، اما نسبت به کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا و انگلستان هزینه تحصیل پایین‌تری دارد. به طور متوسط هزینه زندگی در استرالیا برای یک دانشجو سالانه 15 تا 20 هزار دلار استرالیاست. هزینه تحصیل نیز چیزی بین 20 تا 50 هزار دلار استرالیا برآورد می‌شود. شما می‌توانید برای مدیریت هزینه‌های زندگی و تحصیل خود، به کار دانشجویی بپردازید. دانشجویان می‌توانند 20 ساعت در هفته کار کنند. البته در تعطیلات اجازه کار تمام وقت نیز دارند. حداقل درآمد دانشجویان در این کشور ساعتی 18.93 دلار استرالیاست. لازم به ذکر است که امکان تحصیل رایگان در استرالیا وجود ندارد و تنها بورسیه‌هایی به عنوان کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان دکتری (در بعضی مواقع کارشناسی ارشد) اعطا می‌گردد.

ویزای تحصیلی استرالیا و ویزای همراه

استرالیا برای دانشجویانش علاوه بر ویزای تحصیلی، ویزای همراه نیز صادر می‌کند. این کشور در تمام مقاطع تحصیلی دانشجو می‌پذیرد. لازم به ذکر است که همراه متقاضی اجازه کار تمام وقت را نیز دارد. البته برای فارغ‌التحصیلان هم فرصت‌های شغلی بسیاری وجود دارد. شما پس از تحصیل در استرالیا می‌توانید برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنید.

بهترین دانشگاه های استرالیا

بهترین دانشگاه‌های استرالیا طبق رنکینگ QS در جدول زیر آمده است.

نام دانشگاهرتبه QS در سال 2024
The University of Melbourne
14
UNSW Sydney
=19
The University of Sydney
=19
ANU
=34
Monash University
42
The University of Queensland
43
The University of Western Australia
72
The University of Adelaide
89
University of Technology Sydney
90
Macquarie University
=130

تحصیل در کانادا

کشور کانادا به دلیل فرصت‌های تحصیلی متنوع، بورسیه‌های تحصیلی کانادا و شانس بالای پیدا کردن شغل پس از تحصیل، یکی از کشورهای مناسب برای مهاجرت تحصیلی است.


تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا

برای مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل شما باید تمکن مالی به مبلغ ده هزار دلار کانادا داشته باشید. همچنین برای ورود به دانشگاه نیاز به مدرک زبان دارید. جالب است بدانید که تسلط شما به یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی کافیست. حداقل نمره آیلتس برای کارشناسی 6، برای کارشناسی ارشد 6.5 و برای دکتری 7 است.

هزینه تحصیل در کانادا

اگر چه هزینه زندگی و تحصیل در کانادا نسبت به کشورهایی مانند انگلستان، استرالیا و ایالات متحده پایین‌تر است، اما این هزینه‌ها نسبت به سایر کشورها بالاتر است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا چیزی بین 4 تا 24 هزار دلار کاناداست. این هزینه بستگی به مقطع، رشته تحصیلی و دانشگاه مدنظر شما دارد. کانادا برای تمام مقاطع تحصیلی بورسیه ارائه می‌دهد. البته شانس دریافت بورسیه در مقطع دکتری بیشتر از مقاطع ارشد و کارشناسی است. برای مدیریت هزینه‌های خود می‌توانید علاوه بر دریافت بورسیه، کار دانشجویی انجام دهید. دانشجویان کانادایی می‌توانند 20 ساعت در هفته کار کنند. در ایام تعطیل نیز به صورت تمام وقت امکان کار در حین تحصیل وجود دارد. حداقل دستمزد در کانادا ساعتی 11 دلار کاناداست.

ویزای تحصیلی و ویزای همراه کانادا

یکی از مزایای تحصیل در کانادا امکان دریافت ویزای همراه برای دانشجوست. همسر متقاضی اجازه کار در کانادا را خواهد داشت. لازم به ذکر است که پس از سه تا پنج سال اقامت در کشور کانادا می‌توانید اقامت دائم دریافت کنید.

بهترین دانشگاه های کانادا

بهترین دانشگاه‌های کانادا طبق رنکینگ QS در جدول زیر آمده است.

نام دانشگاهرتبه QS در سال 2024
University of Toronto
21
McGill University
30
University of British Columbia
=34
University of Alberta
111
University of Montreal
=141
McMaster University
=189
University of Waterloo
112
Western University
114
University of Ottawa
=203
University of Calgary
182

تحصیل در آلمان

کشور آلمان یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا را داراست. امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی و تنوع رشته‌های تحصیلی سبب شده تا کشور آلمان در میان بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی باشد.


تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان

برای پذیرش از دانشگاه باید در آزمون Test AS شرکت کنید. علاوه بر آن داشتن مدرک زبان آلمانی هم مورد نیاز است. شرط بعدی تحصیل در آلمان داشتن تمکن مالی 12 هزار یورویی برای یک سال است.

هزینه تحصیل در آلمان

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان معمولا رایگان است و شما تنها کافیست مبلغ 250 یورو برای هر ترم پرداخت کنید. شهریه دانشگاه‌های خصوصی آلمان از 5000 تا 35 هزار یورو است. علاوه بر این کشور آلمان بورسیه‌های متنوعی نیز ارائه می‌کند تا دانشجویان هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را مدیریت کنند. همچنین دانشجویان می‌توانند 120 روز در سال به کار حین تحصیل مشغول شوند. حداقل دستمزد در آلمان ساعتی 8.5 یورو است.

ویزای تحصیلی و ویزای همراه آلمان

دانشجویان آلمان می‌توانند برای همراه خود نیز ویزا دریافت کنند. همراه متقاضی تحصیل در آلمان اجازه کار به صورت تمام‌وقت را خواهد داشت.

بهترین دانشگاه های آلمان

بهترین دانشگاه‌های آلمان طبق رنکینگ QS در جدول زیر آمده است.

نام دانشگاهرتبه QS در سال 2024
Technical University of Munichen
37
Ludwig-Maximilians-Universität München
54
Universität Heidelberg
=87
Freie Universitaet Berlin
98
 RWTH Aachen University
106
KIT, Karlsruhe Institute of Technology
119
Humboldt-Universität zu Berlin
120
Technische Universität Berlin (TU Berlin)
=154
Albert-Ludwigs-Universitaet Freiburg  
=192 
Eberhard Karls Universität Tübingen
213

تحصیل در آمریکا

آمریکا یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی دنیا، خصوصا در مقاطع ارشد و دکتری است و دلیل آن وجود بهترین دانشگاه‌های دنیا در آمریکاست.


تحصیل در آمریکا

شرایط تحصیل در آمریکا

برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنید. این آزمون‌ها بسته به دانشگاه، مقطع تحصیلی و ایالتی که می‌خواهید در آن درس بخوانید متفاوت است. علاوه بر این داشتن آیلتس بالای 7 یا تافل بالای 80 و معدل بالای 14 نیز برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا ضروری است.

هزینه تحصیل در آمریکا

به طور متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا از 5000 دلار تا 50000 دلار متغیر است. شما می‌توانید 20 ساعت در هفته را هم‌‌زمان با تحصیل کار کنید. حتی پس از فارغ‌التحصیلی نیز اجازه‌ی کار دارید و می‌توانید ویزای خود را به کاری تبدیل کنید. شما پس از پنج سال کار می‌توانید گرین کارت آمریکا را دریافت کنید.

ویزای تحصیلی و ویزای همراه آمریکا

تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در آمریکا رواج بیشتری دارد. ویزاهایی که آمریکا برای تحصیل ارائه می‌دهد انواع مختلفی دارند. در بعضی از این ویزاها می‌توانید همسر و فرزند خود را به عنوان همراه به آمریکا ببرید. شما بعد از اتمام تحصیل، اجازه‌ی کار دارید و می‌توانید پس از یک سال کار، تقاضای ویزای کاری را داده و ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کنید. بعد از چند سال کار در آمریکا می‌توانید درخواست اقامت دائم و دریافت گرین کارت آمریکا را بدهید.

دانشگاه های برتر آمریکا

بهترین دانشگاه‌های آمریکا طبق رنکینگ QS در جدول زیر آمده است.

نام دانشگاهرتبه QS در سال 2024
Massachusetts Institute of Technology
1
Harvard University
4
Stanford University
5
University of California, Berkeley (UCB)
10
University of Chicago
11
University of Pennsylvania
12
Cornell University
13
California Institute of Technology (Caltech)
15
Yale University
16
Princeton University
=17

تحصیل در سوئیس

سوئیس کشور جذاب بعدی لیست بهترین کشورها برای تحصیل است. این کشور به دلیل طبیعت منحصر به فردش در بین متقاضیان بسیار محبوب است.


تحصیل در سوئیس

شرایط تحصیل در سوئیس

برای تحصیل در سوئیس باید به یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و یا آلمانی مسلط باشید. اگر هر کدام از این مدارک زبان را ندارید، می‌توانید با نمره آیلتس 5 قبل از شروع ترم تحصیلی وارد دانشگاه شوید و در دوره‌های زبان شرکت کنید.

هزینه تحصیل در سوئیس

هزینه تحصیل در سوئیس نسبتا با دیگر کشورهای اروپایی برابری می‌کند. این هزینه به دولتی و خصوصی بودن دانشگاه و مقطع تحصیلی شما وابسته است. به طور کلی شهریه دانشگاه‌های دولتی 120 تا 3700 دلار و شهریه دانشگاه‌های خصوصی 120 تا 93000 دلار است. البته این کشور برای کمک مالی به دانشجویانش بورسیه‌های متنوعی را اهدا می‌کند. برای مدیریت هزینه شما اجازه کار حین تحصیل را هم دارید. دانشگاه‌های سوئیس به دانشجویان کارهای پاره‌وقت معرفی می‌کند. شما می‌توانید در طول ترم 15 ساعت در هفته و در تعطیلات به صورت تمام‌وقت کار کنید. حداقل درآمد در سوئیس ساعتی 15 فرانک است.

ویزای تحصیلی و ویزای همراه سوئیس

ویزای تحصیلی سوئیس معمولا اجازه ویزای همراه ندارد. البته در بعضی موارد می‌توان با قانع کردن افسر سفارت ویزای همراه نیز صادر نمود. امکان اخذ ویزای همراه به شرایط شما وابسته است. این شرایط می‌تواند سن شما، شرایط فیزیکی‌تان و... باشد.

بهترین دانشگاه های سوئیس

بهترین دانشگاه‌های سوئیس طبق رنکینگ QS در جدول زیر آمده است.

نام دانشگاهرتبه QS در سال 2024
ETH Zurich
7
EPFL
36
University of Basel
124
University of Bern
126
University of Geneva
128
University of Lausanne
=220
USI - Università della Svizzera italiana
=328
University of St.Gallen (HSG)
=436

بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان

دانشجویان ایرانی مقاصد متفاوتی را برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب می‌کنند. طبق نمودار زیر از سال 2010 تا 2020 کشورهای آمریکا، آلمان، کانادا و ترکیه کشورهایی هستند که بیشترین دانشجویان ایرانی را به خود جذب نموده‌اند.

بهترین کشورها برای دانشجویان ایرانی

نمودار زیر جمعیت دانشجویان ایرانی را در این کشورها دقیق‌تر بررسی کرده است:


رتبه

مقاصد برتر
جمعیت دانشجویان ایرانی
(بر اساس داده‌های ملی کشورها)

رتبه

مقاصد برتر
جمعیت دانشجویان ایرانی
(بر اساس داده‌های یونسکو 2020)
1کانادا
(2021)
169001ایالات متحده آمریکا10462
2آلمان
(2020-2021)
115732آلمان9319
3ایالات متحده آمریکا
(2020-2021)
92953ترکیه8776
4ترکیه
(2020)
87764کانادا7854
5ایتالیا
(2019-2020)
45775ایتالیا2965
6مجارستان
(2020)
18716مجارستان2024
7روسیه
(2019)
18367استرالیا1953
8بریتانیا
(2020-2021)
17808روسیه1836
9استرالیا
(2022)
18009فرانسه1809
10فرانسه
(2020)
180910بریتانیا1533


ده کشور اصلی میزبان دانشجویان بین‌المللی

از میان کشورهای دنیا، ده کشوری که در نمودار زیر می‌بینید، بیشترین پذیرش دانشجویان بین‌المللی را داشته‌اند. این داده‌ها در سال 2020 گردآوری شده اند.

کشورهای میزبان مهاجرت تحصیلی

منبع جداول و نمودارها: رصدخانه مهاجرت ایران

سوالات متداول

بر اساس داده‌های یونسکو به ترتیب آمریکا، آلمان، ترکیه و کانادا بیشترین دانشجویان ایرانی را دارد.

کشورهای آمریکا، بریتانیا، استرالیا، آلمان و کانادا پنج مقصد اصلی دانشجویان بین‌المللی است.


بسیاری از کشورها با ارائه بورسیه امکان تحصیل ارزان و یا رایگان را فراهم می‌کنند، اما از بین آن‌ها آلمان فرصت تحصیل رایگان را برای تمام دانشجویان دانشگاه‌های دولتی خود ارائه می‌دهد.

کدام کشور برای مهاجرت تحصیلی بهتر است؟

به طور کلی کشورهای آلمان، کانادا، استرالیا و آمریکا محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی اند.

بهترین کشور ها برای مهاجرت تحصیلی
فیدس, آیدا خراسانی 18 شهریور, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن