مهاجرت پزشکان به آلمان
22 مرداد, 1403 توسط
فیدس, آتوسا ذاکرحسینی
هنوز نظری ثبت نشده است

مهاجرت پزشکان به آلمان

مهاجرت به آلمان بستر مناسبی برای پزشکان ایرانی جهت پیشرفت در کار است. آلمان از پزشکان سراسر دنیا برای تحقیقات پزشکی و نوآوری در سطح جهانی همچنین رفع کمبود خدمات پزشکی استقبال می­کند. در این کشور بسیاری از بیمارستان­‌ها و مؤسسات پژوهشی در زمینه تحقیقات پزشکی پیشرفته با یکدیگر همکاری می­کنند که منجر به تقاضای مداوم برای پزشکان با دانش و مهارت های تخصصی می­شود. علاوه بر این، آلمان کمبود متخصصان پزشکی خاصی دارد و دولت برای رفع این شکاف‌ها، مسیر مهاجرت را برای جذب پزشکان واجد شرایط خارج از کشور را آسان­تر کرده است. با فیدس همراه باشید تا با هم نحوه مهاجرت پزشکان به آلمان را بررسی کنیم. 

مزایای مهاجرت پزشکان به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان یک فرصت مناسب برای پزشکان است تا علاوه بر تجربه محیط کاری جدید، زندگی ایده‌­آل خود را داشته باشند. در این کشور دکترها دستمزد خوبی دریافت می­کنند و مزایای دیگری مانند بیمه درمانی، تعطیلات با حقوق و برنامه های بازنشستگی برای آن‌ها وجود دارد. این کشور دارای خدمات عمومی عالی، محیط­های پاک و اقتصاد قوی است. پزشکان به تجهیزات و امکانات مدرن دسترسی خواهند داشت که به آنها کمک می­کند تا بهترین مراقبت ممکن را از بیماران خود داشته باشند. فرصت­‌های زیادی برای تحصیل و آموزش مداوم در آلمان وجود دارد. دکترها می­توانند در برنامه های آموزشی پیشرفته و کارگاه های آموزشی شرکت کنند و از آخرین پیشرفت­‌های پزشکی مطلع شوند. پزشکان معمولاً ساعات کاری منظمی دارند و همین باعث می­شود تا   تعادل خوبی بین کار و زندگی شخصی خود برقرار کنند. در آلمان پزشکان، به صورت تیمی با سایر متخصصان مراقبت­‌های بهداشتی کار خواهند کرد.

اقدامات مهم پزشکان برای مهاجرت به آلمان

چنانچه تصمیم گرفتید برای ادامه حرفه خود به آلمان مهاجرت کنید، چندین اقدام مهم وجود دارد که باید در انجام آنها مصمم باشید. این اقدامات عبارتند از:

  • یادگیری زبان آلمانی

  • به رسمیت شناختن مدرک پزشکی

  • گرفتن مجوز پزشکی

  •  به دنبال شغل گشتن

  • اخذ ویزا و اجازه اقامت

در ادامه به شرح جزئیات این اقدامات می­پردازیم.

یادگیری زبان آلمانی

در آلمان، رابطه بین پزشک و بیمار مبنی بر اعتماد و احترام است. همچنین تشخیص‌های پزشکی باید به شیوه‌ای قابل درک و حساس بیان شود. برای این منظور، شما به عنوان یک پزشک باید بتوانید خوب آلمانی صحبت کنید. مطابق با قوانین جذب پزشکان خارجی که در آلمان تنظیم شده است، باید ثابت کنید که حداقل مهارت زبان آلمانی عمومی سطح B2 را دارید. در بسیاری از ایالت های فدرال به مدرک آلمانی پزشکی سطح C1 هم نیاز دارید. (در آلمان، هر ایالت فدرال قوانین خاص خود را برای پزشکان دارد.) برای دریافت تأییدیه خود، ممکن است نیاز به قبولی در امتحانی به نام Fachsprachenprüfung (آزمون زبان فنی) داشته باشید. برخی از آموزشگاه های زبان دوره­هایی را برای آماده شدن برای این آزمون ویژه ارائه می­دهند با مراجعه به آن‌ها می­توانید سطح مهارت زبان خود را افزایش دهید.

به رسمیت شناختن مدرک پزشکی

 از آنجایی که مدرک پزشکی خود را در ایران گرفتید، باید مدرک پزشکی، تجربه کاری، مدارک تحصیلی و مدرک شناسایی خود را برای مقامات آلمانی مربوط به حوزه علوم پزشکی ارسال کنید تا با بررسی کردن آن‌ها، مدرک پزشکی شما را به رسمیت بشناسند. بهتر است مدارک خود را با استانداردهای آلمانی مقایسه کنید تا مطمئن شوید که معادل هستند. این مدارک باید توسط دارالترجمه به آلمانی ترجمه شود. در صورتی که بنا به هر دلیلی مدرک شما معادل در نظر گرفته نشود، از شما خواسته می­شود تا در آزمون پزشکی شرکت کنید. با قبولی در این آزمون می­توانید برای گرفتن مجوز پزشکی اقدام نمایید.

آزمون پزشکی یک امتحان بالینی است که چندین زمینه پزشکی را پوشش می­دهد. این آزمون دانش و مهارت‌­های پزشکی شما را با یک فارغ التحصیل پزشکی آلمانی مقایسه می­کند. راه دیگر برای گرفتن تأییدیه مدرک پزشکی بدون دادن آزمون، گذراندن دوران طرح در یکی از بیمارستان­‌های آلمان است. در طرح عملکرد و وقف­‌پذیری شما با استاندارهای مراقبت­‌های پزشکی آلمان ارزیابی می شود. شما باید این دوره را تکمیل کنید تا فارغ التحصیل پزشکی آلمان شوید. مدت زمان آن تا سه سال است.

گرفتن مجوز پزشکی

"Approbation" که در فارسی به معنی «تصویب» است، یک نوع مجوز پزشکی صادر شده توسط وزارت بهداشت آلمان بوده که به پزشکان ایرانی اجازه می­دهد در حرفه خود کار کنند. این مجوز در سراسر آلمان معتبر و مادام العمر است. از جمله شرایطی که پزشکان برای دریافت آن باید داشته باشند داشتن مدرک پزشکی و پیشنهاد شغلی است. اگر یک پیشنهاد شغلی قطعی دارید، می­توانید برای درخواست «Berufserlaubnis» (مجوز پزشکی موقت) اقدام کنید. این مجوز به شما اجازه می­دهد تا زمانی که صلاحیت شما برای تأییدیه توسط مقامات بررسی می­شود در آلمان کار کنید. با داشتن هر کدام از این مجوزها می­توانید به عنوان یک رزیدنت پزشکی در آلمان به طور همزمان هم کار کرده و هم تحصیل نمایید تا به درجه تخصص برسید.

به دنبال شغل گشتن

 متقاضیان تأیید شده می­توانند برای حرفه خود به یک بیمارستان در آلمان درخواست دهند. برای درخواست دادن ابتدا درباره شهرها و بیمارستان‌­های آلمان تحقیقات کاملی به انجام برسانید. این کار باعث می­شود تا آگاه شوید کدام بیمارستان به تخصص شما بیشتر نیاز دارد و امکان جذب شدن شما در آن بیشتر است. پس از چند سال مشغول شدن در بیمارستان با دریافت مجوزهای لازم می­توانید مطب خود را باز کنید.

اخذ ویزا و اجازه اقامت  

پس از اینکه نامه دعوت به کار را دریافت کردید لازم است برای اخذ ویزا اقدام کنید. بعد از گرفتن ویزا و رسیدن به آلمان، از اداره مهاجرت محلی درخواست اجازه اقامت دهید. شما به پاسپورت، ویزا، قرارداد کاری، گواهی بیمه درمانی و گواهی ثبت اقامت برای دریافت اقامت موقت نیاز دارید.ویزا تحصیلی آلمان

شرایط کلی جهت اخذ ویزای کاری آلمان برای پزشکان ایرانی

برای دریافت ویزا تمام پزشکان باید شرایطی را داشته باشند. این شرایط عبارتند از:

  • داشتن پیشنهاد شغلی (جاب آفر)

  • پاسپورت معتبر

  • تمکن مالی

  • مدرک پزشکی

  • داشتن مجوز پزشکی موقت

  • مهارت زبان آلمانی

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری آلمان برای پزشکان ایرانی

مدارک مورد نیازی که پزشکان برای اخذ ویزای کاری آلمان  باید به دفتر ویزامتریک ارائه دهند موارد زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر؛

  • فرم درخواست؛

  • مدارک هویتی؛

  • عکس پاسپورتی؛

  • رزومه (CV) به زبان آلمانی؛

  • مدرک پزشکی و ریز نمرات؛

  • اثبات تسلط به زبان آلمانی؛

  • داشتن بیمه درمانی مورد تأیید دولت آلمان؛

  • گواهی سلامتی که نشان دهد شما شایستگی طبابت را دارید؛

  • گواهی عدم سوء پیشینه؛

  • تمکن مالی؛

سفارت آلمان در ایران جهت اخذ ویزای کار برای پزشکان

در ایران سفارت آلمان به طور مستقیم متقاضیان را برای پردازش اخذ انواع ویزا قبول نمی­کند. به این ترتیب، پزشکان باید مدارکی که تهیه کردند را به دفتر ویزامتریک برده و به مسئولان جمع آوری مدارک تحویل دهند. دفتر ویزامتریک در تهران در خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان بیست و یکم، ساختمان شیراز شماره 137، طبقه اول واقع شده است. در دفتر ویزامتریک پرداختی کلیه خدمات به صورت یورو می­باشد.

میزان درآمد پزشکان خارجی در آلمان

درآمد یک پزشک خارجی در آلمان به عوامل مختلفی مانند تجربه، تخصص، کارفرما و منطقه بستگی دارد. با این حال، پزشکان درآمد اولیه بالایی دارند. حقوق دستیاران پزشک (Assistenzarzt) معمولاً حدود 48 تا 60 هزار یورو در سال است. یک پزشک متخصص (Facharzt) میتواند سالانه حدود 60 تا بیش از 100 هزار یورو داشته باشد. پزشکان ارشد (Oberarzt/Chefarzt) می­توانند سالانه درآمدی حدود 80  تا بیش از 200 هزار یورو کسب کنند. با گرفتن ترفیع در حوزه کاری خود دستمزد شما هم افزایش پیدا می­کند. این مبالغ ذکر شده تخمینی بوده و ممکن است بسته به بیمارستان و عواملی که در ابتدا گفته شده متفاوت باشد. قبل از پرداخت حقوق پزشکان، مالیات از آن کسر می­شود. در ضمن فراموش نکنید که با دستمزدهای بالا، انتظارات زیادی به وجود می­آید و پزشکان در آلمان حجم کار و مسئولیت زیادی دارند!

ادامه تحصیل پزشکان خارجی در آلمان

گرفتن تخصص در زمینه خاصی از پزشکی بخش مهمی از آموزش پزشکی تخصصی در آلمان و جاهای دیگر است. شما قبل از شروع  آموزش پزشکی تخصصی خود در آلمان، باید بتوانید ابتدا تمام الزامات منتهی به تأییدیه را برآورده نمایید. 30 حوزه مختلف پزشکی وجود دارد که می­توانید برای آموزش تخصص پزشکی خود انتخاب کنید. آموزش پزشکی تخصصی (رزیدنتی) در آلمان حدود 5 تا 6 سال طول می­کشد و در کلینیک‌­ها و مراکز پزشکی دانشگاه ها مانند بیمارستان­‌هایی که مجاز به انجام آن هستند انجام می­گیرد. مقررات مربوط به آموزش پزشکی تخصصی در هر ایالت آلمان متفاوت است. با این حال، مهارت­های عالی زبان آلمانی تا B2/C1 و به دنبال آن مجوز پزشکی «تصویب» نقطه شروع برای آموزش پزشکی تخصصی شما در آلمان است.

فرصت‌های شغلی برای پزشکان انگلیسی زبان در آلمان

پزشکان ایرانی که به زبان انگلیسی تسلط بیشتری نسبت به زبان آلمانی دارند می­توانند از فرصت­‌های شغلی استفاده کنند که برای پزشکان انگلیسی زبان در آلمان وجود دارد. این فرصت­‌های شغلی شامل موارد زیر می­شوند:

  • کلینیک­‌های بین المللی برای پاسخگویی به جوامع انگلیسی زبان

  • کارشناسان بهداشت عمومی در سازمان­ها (بین المللی یا غیردولتی)

  • موقعیت­‌های پزشکی از راه دور

  • موقعیت­‌های مراقبت­های بهداشتی خصوصی

  • سمت­‌های مشاور پزشکی

  • شرکت در موقعیت­‌های تحقیقاتی (بیمارستان­های دانشگاهی یا شرکت‌­های دارویی)

  • تدریس تخصص پزشکی در دانشگاه

اقامت موقت و دائم آلمان برای پزشکان ایرانی

برای مهاجرت کاری به آلمان ابتدا مجوز اقامت موقت توسط دولت آلمان صادر می­شود. چنانچه پزشک بخواهد به ادامه کار در آلمان ادامه دهد می­تواند مجوز اقامت خود را تمدید کند. بهترین نوع مجوزهای اقامت موقت در آلمان و سایر کشورهای اروپایی، کارت آبی است که برای متقاضیانی با درآمد سالانه بیش از 45300 یورو صادر می­شود. معمولاً اگر فردی حداقل پنج سال در آلمان زندگی و کار کرده باشد همچنین بیمه و مالیات خود را پرداخت کند، می­تواند برای اقامت دائم در این کشور درخواست دهد. تابعیت آلمان به افرادی اعطا می­شود که حداقل 8 سال به طور قانونی در آلمان زندگی کرده و دارای مدرک زبان آلمانی B1 باشند. در این صورت میطتوانند پاسپورت آلمانی بگیرند و رسماً شهروند آلمان به حساب می­آیند.

کلام آخر

پزشکان ایرانی از طریق مهاجرت کاری به آلمان، فرصت تازه ایی برای کسب تجربیات بیشتر و داشتن سبک زندگی متفاوت دارند. برای مهاجرت، لازم است اقدامات مهمی مانند به رسمیت شناختن مدرک پزشکی و گرفتن مجوز پزشکی انجام دهید تا بتوانید به طور قانونی در آلمان کار کرده و در آینده اقامت دائم آلمان را هم دریافت کنید. شما می­توانید با کمک مشاوران مؤسسه مهاجرتی فیدس قدم­های مهاجرت را محکم بردارید و از طریق وکلای مهاجرتی فیدس در کمترین زمان و با کمترین هزینه ویزای کاری آلمان را اخذ کنید. مؤسسه مهاجرتی فیدس با ارائه انواع خدمات بین المللی مسیر مهاجرت به آلمان، کانادا و سایر کشورهای مهاجرپذیر را برای شما هموار می­کند.

سوالات متداول

پزشکان در آلمان به طور متوسط 40 تا 48 ساعت در هفته کار می­کنند. موقعیت پزشک، بیمارستان و تخصص می­تواند بر ساعت کاری آنها تأثیر بگذارد. انجام وظیفه در بخش‌های اورژانس و بخش‌های تخصصی خاص می‌تواند باعث شود ساعات طولانی‌تری کار کنند.

 در آلمان پر متقاضی­‌ترین تخصص­‌های پزشکی در زمینه پزشکی عمومی، داخلی و اطفال است. همچنین جراحان متخصص ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب یا جراحی قلب و عروق برای جذب شدن بسیار مورد توجه هستند.

برای اپلای شغل علاوه بر بیمارستان، شما می­توانید به کلینیک‌­ها و مراکز بهداشتی همچنین مراکز خدمات مراقبت از سالمندان درخواست دهید.

فیدس, آتوسا ذاکرحسینی 22 مرداد, 1403
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن