DLI چیست؟همه چیز درباره DLI
همه چیز درباره DLI
6 خرداد, 1402 توسط
DLI چیست؟همه چیز درباره DLI
فیدس, سید مجتبی معراجی
| 1 توضیح

DLI چیست؟

مهاجرت تحصیلی به کانادا از جمله مواردی است که امروزه بسیار از آن استقبال می‌شود و اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید باید همه چیز درباره DLI را بدانید. DLI مخفف کلمه Designated Learning Institution و به معنای موسسه آموزشی منتخب است؛ به زبان ساده موسسه‌ای که دارای شماره DLI (DLI Number) باشد، صلاحیت میزبانی از دانشجویان بین‌المللی را از دولت فدرال یا استانی دریافت کرده است.  همراه فیدس باشید تا بیشتر با DLI آشنا شویم.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

چرا DLI لازم است؟

زمانی که قصد دارید از طریق مهاجرت تحصیلی به کانادا بروید باید ویزای تحصیلی دریافت کنید. برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا به طور کلی دو مرحله پیش رو دارید:

  1. دریافت نامه پذیرش (Letter of Acceptance) از دانشگاه یا کالج مد نظر
  2. دریافت مجوز تحصیل (Study Permit)

در صورتی که دانشگاه یا کالج مد نظر شما DLI Number نداشته باشد، شما نمی توانید برای تحصیل در آن دانشگاه مجوز تحصیل بگیرید و در واقع موسسه مد نظر شما صلاحیت پذیرش دانشجویان بین المللی را نخواهد داشت. پس قبل از درخواست دادن برای دانشگاه مد نظر خود باید از داشتن یا نداشتن DLI آن اطمینان حاصل کنید.

چه موسساتی DLI دارند؟


DLI

تمامی مدارس کانادا از مقطع ابتدایی تا دبیرستان دارای تاییدیه DLI هستند و در صورتی که بخواهید برای این مقاطع پذیرش بگیرید نیاز به شماره DLI و ثبت آن برای دریافت مجوز تحصیل (Study Permit) را نخواهید داشت.

اما در صورتی که قصد تحصیل در مقاطع آموزش عالی را داشته باشید، باید اطمینان حاصل کنید که دانشگاه یا کالج مد نظر شما در لیست  دانشگاه های دارای DLI Number باشد. برای اطلاع از موسساتی که دارای DLI هستند از طریق سایت canada.ca  اقدام کنید. انجام این کار بسیار ساده است؛ ابتدا وارد سایت شده و استانی که دانشگاه یا کالج مد نظرتان در آن قرار دارد را انتخاب کنید. سپس شماره DLI موسسه مدنظر خود را از لیست برداشته و در درخواست مجوز تحصیلی خود وارد کنید.  

اگر موسسه مد نظرتان DLI نداشته باشد باید چکار کرد؟

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، داشتن شماره DLI برای گرفتن مجوز تحصیل ضروری است، پس در صورتی که موسسه انتخابی شما فاقد DLI Number باشد، برای تحصیل در آن دانشگاه یا کالج مجوز دریافت نخواهید کرد.

اگر موسسه‌ای که از آن پذیرش گرفته‌اید در هنگام پذیرش شما DLI داشته اما بعداً و در طول دوران تحصیل آن را از دست داده باشد تکلیف چیست؟

اگر موسسه تحصیلی شما در طول دوران تحصیل اعتبار DLI خود را از دست بدهد شما می‌توانید تا تمام شدن مدت زمان مجوز تحصیل خود به تحصیل در آن موسسه ادامه دهید، اما به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید ویزای خود را با این شرایط در همان موسسه تمدید کنید؛ مگر اینکه موسسه آموزشی خود را به موسسه ای که دارای DLI است تغییر دهید.

به عبارت دیگر، در صورت مواجه شدن با این مسئله دو راه پیش روی خود دارید:

  • به موسسه‌ای که DLI دارد انتقال پیدا کنید.
  • تا پایان مجوز تحصیلی خود در همان موسسه به تحصیل ادامه دهید.

گواهی DLI

اگر ثبت نام خود در موسسه آموزشی را به تعویق انداخته باشید (دیفر کرده باشید) و موسسه آموزشی شما پیش از شروع دوره، اعتبار DLI خود را از دست داده باشد، دیگر قادر به تحصیل در آن موسسه نخواهید بود و باید برای گرفتن پذیرش جدید از موسسه دارای DLI اقدام کنید.

در چه شرایطی لازم نیست به دنبال موسسات دارای DLI باشید؟  

  • افرادی که قصد تحصیل در مقاطع ابتدایی و دبیرستان را دارند احتیاجی به موسسات دارای DLI ندارند چرا که تمامی مدارس کانادا در این مقاطع از  DLI برخوردارند.
  • افرادی که قرار است در استان کبک تحصیل کنند. از آنجایی که برای تحصیل در کبک نیازمند اخذ مجوز CAQ هستید، داشتن DLI توسط موسسه آموزش عالی مطرح نیست. چرا که دریافت CAQ به منزله منتخب بودن موسسه تحصیلی شما می‌باشد. 

CTA

DLI برای استان کبک به چه صورت است؟

دولت فدرال کانادا به کبک استقلال بیشتری برای پیش بردن سیاست‌های خود داده است . از این رو برای تحصیل در استان کبک علاوه بر موسسه ای که دارای DLI نامبر هست باید به عنوان دانشجوی بین المللی CAQ  دریافت کنید. CAQ توسط استان کبک صادر می‌شود، فرد برای گرفتن مجوز تحصیلی خود در استان کبک باید آن را به دولت کانادا بدهد. پس اگر شما در موسسه‌ای از کبک تحصیل می‌کنید، باید از داشتن DLI آن موسسه اطمینان حاصل کنید؛ سپس برای دریافت مجوز تحصیلی خود CAQ نیز دریافت کنید. اگر می‌خواهید درباره‌ی CAQ بیشتر بدانید این مقاله را بخوانید.

جمع بندی

از آنجا که تنها موسسات دارای DLI Number صلاحیت میزبانی از دانشجویان بین‌المللی را دارند، هنگام اخذ پذیرش از دانشگاه یا کالجی در کانادا، باید اطمینان حاصل کنید که موسسه مد نظر دارای شماره DLI باشد. در صورتی که موسسه مورد نظر، فاقد شماره DLI باشد، مجوز تحصیل نیز دریافت نخواهید کرد. داشتن DLI تنها برای مقاطع آموزش عالی (Post-Secondary) یعنی کالج و دانشگاه، ضروری است؛ چرا که در مقاطع تحصیلی پایین‌تر، همه موسسات از این اعتبار برخوردار هستند.

سوالات متداول

DLI چیست؟

در واقع موسساتی که دارای DLI Number هستند دارای تاییده دولت فدرال و استانی جهت پذیرش دانشجویان بین المللی هستند.

اگر موسسه مد نظر شما در مقاطع آموزش عالی (دانشگاه و کالج) DLI نداشته باشد با درخواست ویزای تحصیلی شما موافقت نخواهد شد.

متاسفانه داشتن DLI یکی از شروط لازم برای دریافت مجوز تحصیل (Study Permit) است و در صورت نداشتن این شماره، شما اجازه تحصیل و اقامت نخواهید داشت.

برای مقاطع ابتدایی تا دبیرستان نیازی نیست که به دنبال مدرسه ی دارای DLI  باشید، چرا که تمامی مدارس در این مقاطع DLI دارند. اما در مقاطع بالاتر و برای تحصیل در موسسات آموزش عالی، داشتن DLI همواره نیاز است.  

خیر، می توانید تا پایان مجوز تحصیل خود به تحصیل در این موسسه ادامه دهید. همچنین می توانید موسسه خود را به موسسه دیگری که دارای DLI است تغییر دهید.  

DLI چیست؟همه چیز درباره DLI
فیدس, سید مجتبی معراجی 6 خرداد, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن