سوپر ویزای کانادا
21 تیر, 1403 توسط
فیدس, آتوسا ذاکرحسینی
هنوز نظری ثبت نشده است

سوپر ویزا چیست؟

بسیاری از مهاجرینی که در کانادا اقامت دائم دارند و شهروند این کشور محسوب میشوند، دوست دارند از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود مدتی در منزل پذیرایی کنند. به همین منظور سازمان مهاجرتی کانادا ویزایی را برای والدین همچنین پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در نظر گرفته است که به آن سوپر ویزا می‌گویند. سوپر ویزای کانادا یک ویزای اقامت موقت مولتی (چند بار ورود) است که با اعتبار حداکثر 10 سال صادر میشود و مدت اقامت مجاز برای هر ورود 5 سال است. با فیدس همراه باشید تا بیشتر با نحوه اخذ سوپر ویزای کانادا آشنا شویم.

تفاوت سوپر ویزا با ویزای توریستی

اگرچه سوپر ویزا و ویزای تورسیتی عملکرد یکسانی دارند و هر دو برای اقامت کوتاه و برای هدف دیدار از خانواده اخذ می­شوند همچنین مدت اعتبار مشابه داشته و به صورت مولتی (چند بار ورود) صادر می­شوند، اما از جهاتی با هم فرق دارند. این تفاوت­‌ها عبارتند از:

  • مدت زمان مجاز اقامت: سوپر ویزا به والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما اجازه می­دهد تا حداکثر 5 سال در کانادا بمانند از سوی دیگر، ویزای توریستی به دارندگان اجازه می­دهد تا حداکثر شش ماه در کانادا بمانند، اگرچه افسر مرزی ممکن است گاهی اوقات مدت ویزای توریستی را کوتاه‌تر صادر کند.
  • واجد شرایط بودن متقاضی: در ویزای توریستی کانادا محدودیت سنی و خویشاوندی وجود ندارد و هر کسی می­تواند برای آن درخواست دهد، در حالی که  فقط والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شهروندان یا مقیم دائم کانادایی واجد شرایط دریافت سوپر ویزا هستند.

شرایط اخذ سوپر ویزای کانادا

جهت واجد شرایط بودن برای سوپر ویزا در کانادا، متقاضی باید شرایط خاصی را داشته باشد.  این شرایط به شرح زیر است:

  • اثبات رابطه: متقاضیان باید مدارکی دال بر رابطه خود با شهروند یا مقیم دائم کانادا، مانند گواهی تولد داشته باشند.
  • سلامت جسمانی: اثبات سلامت جسمانی از طریق تست پزشکی پیش از ثبت درخواست ضروری است.
  • بیمه سلامت: متقاضیان باید بیمه درمانی خصوصی از یک شرکت بیمه کانادایی داشته باشند. این بیمه باید مراقبت­‌های بهداشتی، بستری در بیمارستان و بازگشت به کشور را با حداقل 100000 دلار پوشش دهد. همچنین بیمه سلامت باید حداقل یک سال از تاریخ ورود متقاضی اعتبار داشته باشد.
  • نامه دعوت: از جمله شروط سوپر ویزا دعوتنامه است که از طرف فرزند یا نوه میزبان در کانادا فرستاده می­شود.  

شرایط دعوت کنندگان

دعوت کنندگان هم برای پذیرش مهمان باید شرایطی داشته باشند که به قرار زیر است:

  • اثبات حمایت مالی: فرزند یا نوه میزبان در کانادا باید نشان دهد که خانواده آنها از توان مالی مناسبی برخوردار است و اسنادی مانند ارزیابی مالیاتی اخیر، فیش حقوقی، یا اظهارنامه مزایای بیمه کار را ارائه ­دهد.
  • سن قانونی: دعوت کنندگان باید بالای 18 سال سن داشته باشند.
  • اثبات وضعیت اقامت: دعوت کننده باید اقامت دائم داشته یا شهروند کانادا باشد.
  • امضای دعوتنامه: دعوت کننده ضمن ارسال دعوتنامه باید در آن ذکر کند که توانایی حمایت مالی از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ را دارد و اطمینان حاصل می کند که آنها پس از مدتی به کشور خود باز می‌­گردند.

از دیگر شرایطی که افسر کنسولگری آنها را بررسی می‌­کند

ضمن داشتن شرایط بالا افسر کنسولگری موارد زیر را برای اپلای ویزا بررسی می­کند:

  • اثبات بازگشت به وطن: متقاضی باید ثابت کند مدت اقامتش در کانادا کوتاه بوده و قطعاً به کشورش باز می­گردد.
  • برنامه سفر: در برنامه سفر متقاضی باید شفاف سازی کند که هدف از سفرش به کانادا چیست.
  • اطلاعات خانوادگی و امور مالی متقاضی
  • ثبات کلی اقتصادی و سیاسی کشور متقاضی

مراحل اخذ سوپر ویزا

دولت کانادا هیچ سهمیه یا سقفی برای حداکثر تعداد سوپر ویزاهای صادر شده در یک سال تعیین نکرده است و تا زمانی که متقاضی مدارک مستندی را برای اثبات واجد شرایط بودن خود ارائه دهد، به احتمال زیاد درخواست سوپر ویزای کانادا برای او تأیید می شود. در این بخش مراحل اخذ ویزا را بررسی می­کنیم.

مرحله اول

اسناد و مدارک مورد نیاز مانند پاسپورت، اسناد بانکی و... را جمع آوری کرده و به دارالترجمه ببرید تا به انگلیسی ترجمه شوند.

مرحله دوم

وارد سایت سازمان مهاجرتی کانادا شوید و اپلای سوپر ویزای کانادا را انتخاب کنید. اکانت بسازید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. سپس در جای خواسته شده فرم تکمیل شده و مدارک مورد نیاز را به صورت PDF آپلود کنید و هزینه اخذ ویزا را بپردازید.

مرحله سوم

از نزدیک­ترین دفتر VAC  کانادا وقت قرار ملاقات رزرو کنید. از آن جایی که ایران دارای دفتر VAC کانادا نیست، برای مراجعه به این دفتر باید به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید. در دفتر VAC ضمن ثبت اطلاعات بیومتریک از شما اثر انگشت هم گرفته می­شود.

مرحله چهارم

در صورت تأیید شدن سوپر ویزا، برای لیبل گذاری و پیکاپ ویزای کانادا اقدام کنید. می­توانید این مرحله را خودتان انجام دهید یا به یک مؤسسه مهاجری معتبر مانند فیدس واگذار کنید تا سریعتر کارتان انجام شود.   

مدارک مورد نیاز برای اخذ سوپر ویزای کانادا

از مدارک مورد نیاز برای اخذ سوپر ویزای کانادا موارد زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر؛
  • عکس پاسپورتی؛
  • مدارک هویتی و سند ازدواج؛
  • مدارک شغلی و بازنشستگی؛
  • ارائه دعوتنامه؛
  • فرم درخواست ویزا؛
  • اثبات بیمه پزشکی؛
  • نتیجه تست پزشکی مورد تأیید کانادا؛
  • گواهی عدم سوء پیشینه؛
  • اسناد بانکی و گردش حساب؛
  • اسناد املاک و دارایی مانند سند زمین، خانه

مدارک میزبان واجد شرایط و دعوت کننده

مدارک یک میزبان واجد شرایط شامل موارد زیر است:

  • اثبات رابطه متقاضی با میزبان، مانند کپی شناسنامه فرزند یا نوه؛
  • هر سند رسمی دیگری که متقاضی را پدر یا مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ نام می­برد؛
  • مدرک وضعیت اقامت دعوت کننده در کانادا؛
  • مدرکی که نشان دهد میزبان بیشتر از  18 سال سن دارد؛
  • اثبات حمایت مالی از متقاضی؛

حداقل درآمد دعوت کنندگان برای والدین جهت اخذ سوپر ویزا

دعوت کننده باید در دعوتنامه تعداد اعضای خانواده و اطلاعات دقیقی از میزان درآمد خود جهت تأمین مخارج آنها و مهمان را بدهد. در جدول زیر می­توانید حداقل درآمد مورد نیاز بر اساس تعداد خانواده در سال 2024 را ببینید.

درآمد مورد نیاز بر اساس تعداد خانواده سوپر ویزا

چنانچه تعداد اعضای خانواده بیشتر از 7 نفر است به ازای هر عضو اضافی خانواده مبلغ 7.916 دلار کانادا در نظر بگیرید.

هزینه اخذ سوپر ویزای کانادا

قیمت اخذ سوپر ویزای کانادا برای هر فرد 100 دلار کانادا است. هزینه بیومتریک برای هر نفر 85 دلار کانادا می­‌باشد. همچنین شما باید هزینه‌های سفر به کشور همسایه جهت مراجعه به دفتر VAC کانادا را هم در نظر بگیرید. علاوه براین، پرداخت بیمه در کانادا، آزمایشات پزشکی همچنین پیکاپ ویزا و ترجمه مدارک از هزینه های جانبی به حساب می‌­آیند.

مدت زمان بررسی پرونده‌های سوپر ویزا

پردازش درخواست ویزا توسط آفیسر حدود 166 روز به طول می‌­انجامد. البته زمان پردازش درخواست سوپر ویزا به تعداد درخواست‌­های دریافت شده توسط اداره مهاجرت و کامل بودن مدارک اپلای ویزا بستگی دارد و ممکن است کمی زودتر یا دیرتر صورت گیرد. قبل از درخواست حتماً وب سایت دولتی را برای زمان­‌های پردازش به روز بررسی کنید. پذیرش یا رد درخواست با ارسال ایمیل به شما اعلام می­شود. برای پذیرفته شدن در اولین بار و سهولت طی کردن مراحل اخذ ویزا از یک وکیل مهاجرتی کمک بگیرید.

مدت اعتبار و تمدید سوپر ویزای کانادا

سوپر ویزا به دارندگان اجازه می­دهد تا حداکثر 5 سال در کانادا بمانند. اگر می­‌خواهید بنا به هر دلیلی بیشتر از مدت زمان اعتبار ویزای خود در کانادا بمانید، باید برای تمدید اقامت خود اقدام کنید. شما باید درخواست تمدید خود را حداکثر 30 روز قبل از انقضای وضعیت فعلی خود ارسال کنید. چنانچه ویزای فعلی شما در حالی که درخواست تمدید شما هنوز در حال بررسی است منقضی شود، ممکن است در کانادا بمانید و منتظر تصمیم گیری باشید. این وضعیت ضمنی نامیده می­شود.

رد شدن سوپر ویزا

در صورتی که درخواست ویزای شما رد شود، علت آن از طریق ایمیل به شما توضیح داده می­شود. پس از برطرف کردن موانع پذیرش باید دوباره درخواست ویزا دهید و تمام مراحل را از اول تکرار کنید و هزینه ویزا را بپردازید. از مهمترین عواملی که باعث رد شدن درخواست سوپر ویزا می­شود موارد زیر هستند:

  • ناقص بودن مدارک مورد نیاز
  • ناکافی بودن حمایت مالی (فرزند یا نوه) در مدت زمان اقامت (والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ)
  • واضح نبودن هدف از سفر
  • ناکافی بودن مدارک اثباتی جهت برگشت به وطن
  • عدم سلامت جسمانی

ویزا توریستی کانادا

نزدیک­ترین دفاتر VAC کانادا برای ایرانیان

سفارت کانادا در ایران بسته است. از این رو، باید برای انجام بیومتریک به دفتر VAC کانادا مراجعه کنید. این دفتر در تمامی کشورها به جز ایران و افغانستان قرار دارد. بنابراین، برای مراجعه به آنجا می­توانید به هر کدام از کشورهای همسایه سفر کنید. بهتر است بدانید دفتر VAC کانادا در شهر آنکارا، ترکیه دارای بیشترین متقاضی ایرانی جهت پردازش درخواست انواع ویزای کانادا می­‌باشد.   

اقامت دائم والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ در کانادا

اگر قصد دارید از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود دعوت کنید تا به طور دائم در کنار شما بمانند، بررسی کنید که آیا واجد شرایط حمایت از آنها برای اقامت دائم تحت برنامه اسپانسرشیپ هستید یا خیر. به عنوان مقیم دائم، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما می­‌توانند در کانادا کار کنند و به طور دائم در این کشور بمانند. با این حال، تعداد PR اعطا شده تحت برنامه حمایت مالی محدود است و ممکن است دو یا چند سال طول بکشد تا به درخواست رسیدگی شود. در حالی که منتظر رسیدگی به درخواست اقامت دائم آنها هستید، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما می­توانند با یک سوپر ویزا معتبر در کنار شما بمانند.

کلام آخر

در کنار فرزندان بودن و دیدار آنها از خواسته‌های هر والدین همچنین پدربزرگ و مادربزرگ است. با اخذ سوپر ویزای کانادا خانواده ها میتوانند دوباره در کنار هم جمع شوند و از کنار هم بودن لذت ببرند. مؤسسه فیدس با معرفی وکلای مهاجرتی مجرب کمک شایانی به شما میکند تا هر چه سریع­تر و راحت­‌تر سوپر ویزای خود را دریافت کنید و در کنار فرزندان و نوه های خود باشید. علاوه بر این مؤسسه مهاجرتی فیدس خدمات ارزشمندی در جهت اخذ انواع ویزا و اقامت دائم کانادا و سایر کشورهای مهاجرپذیر همچنین پیکاپ ویزا ارائه میدهد تا متقاضیان با کمترین هزینه به اهداف مهاجرتی خود برسند.

سوالات متداول

تمام مراحل اخذ ویزا به صورت اینترنتی بوده و برای بیومتریک در دفتر VAC هیچگونه مصاحبه انجام نمی­گیرد.

شما می­توانید در صورت تمایل سوپر ویزای خود را در مدت زمان اقامت به ویزای کار تغییر دهید.

فیدس, آتوسا ذاکرحسینی 21 تیر, 1403
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن