آموزش نوشتن رزومه قوی مهاجرت
6 تیر, 1402 توسط
آموزش نوشتن رزومه قوی مهاجرت
فیدس, سید مجتبی معراجی
| 2 نظرات


آموزش نوشتن رزومه حرفه ای برای مهاجرت

رزومه (curriculum vitae) سندی است که تجربه کاری، مهارت‌ها، تحصیلات، توانایی‌ها و دستاوردها را فهرست می‌کند. این سند یکی از اسناد اصلی و مهمی است که برای اپلای در خیلی از روش های مهاجرتی به ویژه مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی ضروری است. یک رزومه قوی و حرفه‌ای می‌تواند شانس متقاضی را برای قبولی در اپلای تحصیلی یا کاری بیشتر کند. در این مقاله سعی شده است اطلاعات کافی راجع به انواع رزومه و نحوه نوشتن رزومه‌ توضیح داده شود. با فیدس همراه باشید.

ساختار رزومه


اصولا رزومه از چند قسمت مهم تشکیل شده است:

  • اطلاعات هویتی و ارتباطی
  • اطلاعات راجع به سابقه تحصیلات و فعالیت های علمی و پژوهشی
  • اطلاعات راجع به مهارت ها از جمله مهارت زبان
  • اطلاعات شغلی شامل سابقه کار و مسئولیت ها
  • افتخارات و دستاوردها
  • علاقه مندی ها و فعالیت های فوق العاده 

بهتر است تا حد امکان اطلاعات دقیق و کامل در هر قسمت از رزومه ذکر شود تا به خواننده به راحتی و با یک نگاه دید مناسبی نسبت به متقاضی پیدا کند. این قسمت ها می تواند براساس نوع مخاطب جابجا شود و یا حتی تاحدودی تغییر کند.



ساختار رزومه

انواع رزومه

رزومه براساس نوع مخاطب و نوع اقدام متقاضی متفاوت است و مندرجات آن هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ محتوایی می تواند تغییر کند. در اینجا به دو نوع پرکاربرد رزومه پرداخته شده است:

رزومه کاری و کارآموزی

رزومه کاری و رزومه کارآموزی اصولا برای کارفرماها تنظیم می شود، بنابراین بهتر است دغدغه های یک مدیرعامل یا مدیر منابع انسانی را پوشش دهد. هرچقدر رزومه قوی تر و حرفه ای تر و براساس استانداردهای مورد نظر کارفرما  نوشته شود شانس گرفتن مصاحبه و قبولی بیشتر خواهد شد. بدیهی است که در رزومه کاری توجه  بیشتر بر قسمت اطلاعات شغلی است. در این نوع رزومه ارائه اطلاعات ازقبیل عنوان های شغلی قبلی و فعلی، مسئولیت های شغلی، مشخصات کارفرماهای قبلی و فعلی در صورت کارمند بودن، دستاوردها و افتخاراتی که شخص در زمان اشتغال کسب کرده است حائز اهمیت است. ذکر مدت و تاریخ نیز در رزومه بسیار مهم است. همچنین مهارت های شغلی و فردی که می تواند بر تصمیم گیری مخاطب اثرگذار باشد نیز در این نوع رزومه بسیار مهم است. رزومه های کاری و کارآموزی برای اخذ ویزاهای کاری نیز کاربرد دارند.


انواع رزومه

رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی برای اپلای دوره ها یا مقاطع آموزشی  و ادامه تحصیل نوشته می شود و اصولا مخاطب آن کالج ها و دانشگاه ها است. در این نوع رزومه نام دانشگاه های قبلی، اطلاعات مقاطع و  رشته های تحصیلی گذرانده شده، حوزه تحقیقاتی، اطلاعات پژوهشی مانند انتشار مقالات و کتب، شرکت در رویدادهای علمی مانند کنفرانس و مسابقات، فعالیت های آزمایشگاهی، ورک شاپ ها، کارگاه های آموزشی، تدریس با ذکر مدت و تاریخ آن ها قید می شود.

تفاوت رزومه فیزیکی با آنلاین


امروزه پلتفرم های آنلاین زیادی ایجاد شده اند که امکان بارگذاری اطلاعات مندرج در رزومه را برای متقاضیان در صفحات وب امکان پذیر کرده است. متقاضی با آپلود فایل رزومه یا درج اطلاعات رزومه در این صفحات دسترسی راحت تر مخاطب به رزومه را فراهم می کند. مزیت دیگر رزومه های آنلاین و مجازی امکان ویرایش و بروز کردن فوری آن ها است.


تفاوت روزمه ها

نکات مهم در نوشتن رزومه ی قوی


اکنون که با این سند آشنایی نسبی پیدا کردیم، باید بدانیم که برای نوشتن رزومه حرفه ای نکاتی وجود دارد که می تواند کیفیت آن را بهبود بخشد. فراموش نکنید که داشتن خلاقیت یکی از اساسی ترین پیش نیازهای تنظیم یک رزومه خوب است.

1) رعایت استاندارد

برای تنظیم رزومه اولین مساله استانداردهای مخاطب آن است. حتما بایستی به وب سایت یا سایر منابع مخاطب مراجعه شود تا درصورت داشتن استانداردهای مشخص و یا الگوهای از پیش تعیین شده حتما می بایست رزومه مطابق با آن موارد تنظیم شود.

2) استفاده از واژگان قوی

رزومه سندی مکتوب است که در آن از کلمات و عبارات استفاده شده است. هرچقدر این کلمات و عبارات خلاقانه تر و قوی تر انتخاب شوند، حرفه ای بودن متقاضی را منعکس می کنند. توصیف یک مفهوم یا رویداد می تواند به شکل های مختلف انجام شود. بنابراین توصیه می شود زیباترین تعابیر بکاربرده شود.


نکات مهم در نوشتن رزومه

3) مختصر و مفید بودن

رزومه متقاضی می بایست به صورت مختصر و مفید بوده و حاوی اطلاعات مهم برای مخاطب باشد. بهتر است خیلی خلاصه و سریع مطلب به مخاطب منتقل شود. جزئیات و دقیق بودن خوب است اما ارائه اطلاعات حاشیه ای و گزافه گویی تمرکز را از مخاطب دور می کند.

4) چک مجدد رزومه

هر سندی ممکن است دارای خطا و اشتباه باشد. این خطا ممکن است محتوایی یا نگارشی باشد. بنابراین بهتر است نسخه ی نهایی رزومه توسط نرم افزارهای ویرایشگر یا اشخاص متخصص مجددا چک شود تا عاری از هرگونه خطایی باشد.


چک مجدد رزومه

5)  بروز نگه داشتن رزومه

بروز بودن رزومه یکی از مهم ترین اصول تنظیم رزومه است. توصیه می شود ابتدا یا انتهای این سند تاریخ تنظیم یا بروزرسانی قید شود تا مخاطب از بروز بودن آن آگاه شود و درصورت ویرایش آن نسبت به پیشرفت شخص به مرور زمان مطلع شود. از مزیت های رزومه های آنلاین و صفحات شخصی در محیط وب، بروزرسانی سریع آن است.

 6)  نسخه های متعدد رزومه

باید بدانیم که رزومه می تواند از یک استاد به استاد دیگر، و از یک کارفرما به کارفرمای دیگر متفاوت باشد. البته که اصل و اساس آن یکی است اما نحوه چیدمان و اولویت بندی اطلاعات برای هر مخاطب بهتر است متناسب با هدفی که دنبال می شود تغییر کند.

7)  طراحی ساده و جذاب

در صورت نبودن الگو یا فرمت از پیش تعیین شده، طراحی ظاهری رزومه حائز اهمیت است. استفاده از یک طرح ساده و جذاب گرافیکی و فونت‌های ساده وخوانا می تواند توجه مخاطب را به خوبی جلب کند. برای این کار حتی می توان از گرافیست ها نیز کمک گرفت.

 طراحی رزومه

8)  اشاره به فعالیت‌های فوق العاده

یکی از راه‌هایی که می‌توان رزومه را بهبود بخشید، ارائه اطلاعات از فعالیت‌های فوق برنامه است. این فعالیت‌ها می‌توانند مربوط به کارهای داوطلبانه، فعالیت های اجتماعی یا پروژه های شخصی باشند. ارائه اطلاعات این فعالیت‌ها به متقاضی کمک می‌کند تا خود را به عنوان یک شخص فعال، اجتماعی و مسئولیت پذیر معرفی کند.

9)  ارائه مرجع

در صورت داشتن مراجع و رفرنس های قوی، اطلاعات ایشان حتما در رزومه ذکر شود. معرفی مراجع قوی به مخاطب، به متقاضی کمک می‌کند تا اعتبار بیشتری پیدا کند.

جمع بندی

در پایان می توان موارد مهمی که برای نگارش رزومه قوی و حرفه ای وجود دارد را به طور خلاصه بررسی کنیم.

بایدها

  • رزومه به صورت جامع و شفاف، بدون حذف یا اضافه کردن موارد نوشته شود.
  • هنگام نوشتن رزومه، مراحل به ترتیب قرار داده شود و اطلاعات به ترتیب زمانی وارد شود.
  • از فونت خوانا استفاده شود.
  • از کلمات قوی برای بیان مهارت‌ها و تجربیات استفاده شود و این موارد به صورت مختصر و مفید شرح داده شود.
  • با استفاده از اعداد و آمار می‌توان تجربیات و افتخارات متقاضی را به گونه ای توضیح داد که برای مخاطب قابل درک باشد.
  • متقاضی برای هر هدفی که در نظر دارد، می تواند رزومه‌ای جداگانه بنویسد و بهترین نکات و مهارت‌های خویش را در آن بیان کند.

نبایدها

  • اطلاعات جعلی یا نادرست در رزومه نباشد.
  • مطالب بی‌ربط در رزومه عنوان نشود.
  • از بیان خلاف و دروغ پرهیز شود.
  • بهتر است از فونت‌های عجیب و غریب و رنگ‌های شلوغ برای رزومه استفاده نشود.
  • اطلاعات شخصی مانند شماره ملی و ... در رزومه نباشد. 

سوالات متداول

تفاوتی در این دو نوع رزومه وجود ندارد و هر دو معتبر هستند. با توجه به الکترونیکی شدن کلیه درخواست ها توصیه می شود رزومه به صورت فایل (PDF) و حتی به صورت صفحه مجازی شخصی در پلتفرم های آنلاین تنظیم شود تا دسترسی به آن راحت تر باشد.

بله، بهتر است متقاضی برای اپلای هر شغلی که در نظر دارد، رزومه‌ای جداگانه طراحی کند که با شرایط شغلی مطابقت داشته باشد.

هر فردی که قصد معرفی خود، توانایی ها و سوابق شغلی خود را دارد باید این اطلاعات را در قالب یک رزومه بنویسد و ارائه دهد.

آموزش نوشتن رزومه قوی مهاجرت
فیدس, سید مجتبی معراجی 6 تیر, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن