معرفی بهترین دانشگاه های فرانسه 2024
25 مرداد, 1403 توسط
فیدس, آتوسا ذاکرحسینی
هنوز نظری ثبت نشده است

معرفی بهترین دانشگاه های فرانسه 2024

فرانسه یکی از کشورهای مطرح در زمینه آموزش و پرورش در سطح دنیا است. دانشجویان بین المللی بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل در فرانسه اقدام به مهاجرت تحصیلی می­کنند. دانشجویان ایرانی هم می­توانند از این فرصت استفاده کرده و برای دریافت آموزش عالی، یادگیری زبان فرانسه و فرصت‌­های شغلی مناسب به این کشور مهاجرت کنند.برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه شناخت دانشگاه مناسب به شما کمک می­کند تا نتیجه بهتری از اهداف تحصیلی خود بگیرید. با ما همراه باشید تا به بررسی بهترین دانشگاه های فرانسه در سال 2024 بپردازیم. 

بهترین دانشگاه های فرانسه در سال 2024 کدامند؟

فرانسه دارای 35 دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2024 است که چهارتای آنها در بین 100 دانشگاه برتر جهانی رتبه بندی شده اند. چندین شاخص هستند که رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS را تعیین می­کنند. مهمترین آنها شهرت علمی است. علاوه بر آن، نسبت دانشجوی هیأت علمی، استناد به هر دانشکده، نسبت هیئت علمی بین المللی، نسبت دانشجویان بین المللی و شبکه تحقیقات بین المللی همچنین نتایج اشتغال و پایداری از دیگر عوامل تعیین کننده رتبه بندی هستند. در ادامه بهترین دانشگاه های فرانسه در رتبه بندی 2024 را معرفی می­کنیم.

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL ، با عنوان کامل Université Paris Sciences et Lettres ، به معنای دانشگاه علوم و ادبیات است. این دانشگاه در پاریس قرار دارد و رتبه جهانی QS آن 24 می­باشد. دانشگاه PSL برترین دانشگاه فرانسه بوده و از افتخارات این دانشگاه می­توان به 28 برنده جایزه نوبل، 11 برنده مدال فیلدز، 3 برنده جایزه آبل، 49 برنده مدال طلای CNRS، 50 برنده سزار و 79 برنده مولیر اشاره کرد. دانشگاه PSL عملکرد استثنایی را در همه شاخص‌­های رتبه بندی نشان داده است، به ویژه در رده شبکه‌­های تحقیقاتی بین­‌المللی که در آن به امتیاز کامل دست یافته و در رتبه سوم جهانی قرار دارد.

این دانشگاه دارای یک پردیس اصلی و 10 مرکز آموزشی وابسته است. در مجموع 20 درصد از کل دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌­دهند. دانشگاه PSL در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا رشته و گرایش­‌هایی مانند مهندسی، ادبیات، هنر، علوم کامپیوتر، علوم سیاسی، فیزیک و ... را پوشش می­دهد. دانشگاه PSL دولتی بوده و دانشجویان بین المللی می‌­توانند برای کاهش هزینه تحصیل در این دانشگاه از بورسیه استفاده کنند.

مؤسسه پلی تکنیک پاریس École Polytechnique

مؤسسه پلی تکنیک پاریس در واقع یک دانشگاه فنی دولتی بوده که در حوالی پاریس واقع شده است. رتبه جهانی QS آن 38 می­باشد و دومین دانشگاه برتر فرانسه به حساب می‌­آید. افتخارات این دانشگاه شامل 5 برنده جایز نوبل، 2 برنده مدال فیلدز و تحویل 3 رئیس جمهور به جامعه فرانسه می­شود. رقابت پذیرفته شدن در این دانشگاه در بین دانشجویان شدید بوده و حدود 30 درصد پذیرش، سهم دانشجویان بین المللی است. مؤسسه پلی تکنیک پاریس شش دانشکده مهندسی معتبر فرانسوی را زیر پرچم خود دارد که فرصت‌­های آموزشی و پژوهشی را در سطح جهانی در زمینه­‌های مختلف مهندسی، فناوری و علوم کاربردی، ریاضیات و فیزیک همچنین علوم کامپیوتر ارائه می­دهند.  

دانشگاه سوربن Sorbonne Université

دانشگاه سوربن جزء قدیمی‌­ترین دانشگاه های ساخته شده در پاریس و در قرون وسطی می­باشد. جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی جهانی QS، پنجاه و نهمین بوده و به عنوان سومین داشگاه برتر فرانسه شناخته شده است. از افتخارات این دانشگاه برنده 33 جایزه نوبل، 6 مدال فیلدز و یک جایزه تورینگ را می­توان نام برد. دانشگاه سوربن بیش از 10 هزار دانشجوی بین المللی می­پذیرد. همچنین این دانشگاه رشته و گرایش­هایی نظیر علوم پزشکی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و مهندسی را پوشش می­دهد. این دانشگاه دارای 12 پردیس می­باشد که 7 تای آن از ساختمان­‌های قدیمی سوربن در محله لاتین پاریس هستند. جالب است بدانید ماری کوری و همسرش پیر کوری دو دانشمند برجسته تاریخ از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند.  

دانشگاه پاریس- ساکلی Paris-Saclay University

همانطور که از نامش پیداست این دانشگاه در پاریس واقع می­‌باشد. دانشگاه پاریس- ساکلی متشکل از یک مؤسسه تحقیقات فناوری و یک دانشگاه تحقیقات عمومی بوده و یکی از بزرگترین دانشگاه های اروپایی و جهان است. در رتبه بندی جهانی QS این دانشگاه جایگاه 71 را دارد. از افتخارات این دانشگاه می­توان به 5 برنده جایزه نوبل و 11 مدال فیلدز اشاره کرد. دانشگاه پاریس- ساکلی علاوه بر 4 پردیس دارای 17 دانشکده مرتبط است. این دانشگاه بیش از 48 هزار دانشجو دارد. در ضمن، رشته و گرایش­های علوم و مهندسی، علوم زیستی و بهداشت همچنین علوم انسانی و اجتماعی را پوشش می­دهد. علاوه بر این، دانشگاه پاریس- ساکلی دارای 275 آزمایشگاه است که بیشتر در حوزه فیزیک فعالیت دارند. 

اخذ مشاوره مهاجرتی

مدرسه Normale Supérieure

نام کامل این مدرسه Ecole Normale Supérieure de Lyon است. این مدرسه در شهر لیون قرار دارد. مدرسه Normale Supérieure از دو واحد دانشگاهی هنر و علوم تشکیل شده است. در رتبه بندی جهانی QS در سال 2024 این مدرسه جایگاه 184 را از آن خود کرد. مدرسه Normale Supérieure دارای 2 پردیس اصلی و 12 دانشکده مرتبط است. همچنین این مدرسه کلیه رشته های علوم تجربی، علوم انسانی و اجتماعی را پوشش می­دهد. مدرسه Normale Supérieure در امتحان ورودی 6 هزار دانشجو را جذب می­کند.    

مدرسه تکنولوژی des Ponts Paris

مدرسه تکنولوژی des Ponts Paris در شهر پاریس بوده و یکی از قدیمی­‌ترین و معتبرترین مدارس فرانسه در زمینه مهندسی و فناوری است. رتبه بندی جهانی QS آن 192 می­باشد. از افتخارات آن دو برنده جایزه نوبل است. این دانشگاه رشته و گرایش‌­های مهندسی عمران، راه و شهرسازی همچنین مکانیک و سایر رشته ها مانند ریاضیات، علوم کامپیوتر و امور مالی را پوشش می­دهد. این مدرسه از ابتدای سال 2024 زیر مجموعه مؤسسه پلی تکنیک پاریس قرار گرفت. از این رو، 43 درصد از دانشجویان، که اکثراً از رشته مهندسی هستند، از هر دو دانشگاه مدرک خود را دریافت می­کنند.  

دانشگاه پاریس سیته

دانشگاه پاریس سیته، یکی از برترین دانشگاه های فرانسه در حوزه علوم پزشکی و تحقیقات است. این دانشگاه در قلب پاریس قرار دارد و دارای رتبه بندی جهانی QS 236 می­باشد. از طرفی دیگر، بالاترین امتیاز کسب شده آن مربوط به شبکه تحقیقاتی بین المللی بوده که این دانشگاه در رتبه یازدهم جهان قرار دارد. دانشگاه پاریس سیته در نتیجه ادغام دانشگاه های پاریس- دکارت، پاریس-دیرو و مؤسسه فیزیک گلوب پاریس (IPGP) تشکیل شده است و در مجموع 4 پردیس و 14 دانشکده مرتبط دارد. این دانشگاه بیشتر رشته‌هایی مانند علوم پزشکی، بهداشت، علوم انسانی همچنین فیزیک و ریاضیات را پوشش می­دهد.

دانشگاه گرنوبل آلپ

دانشگاه گرنوبل آلپ (UGA) یکی از مؤسسات آموزش عالی بزرگ فرانسه در کلان شهر گرنوبل است. در رتبه بندی جهانی QS این دانشگاه در جایگاه 294 قرار دارد. با این حال، در شبکه تحقیقاتی این دانشگاه رتبه 64 را در سطح جهان از آن خود کرده است.  دانشگاه گرنوبل آلپ 5 پردیس دارد و آموزش رشته هایی نظیر علوم فناوری، مهندسی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و تجارت را ارائه می­دهد.

دانشگاه علوم سیاسی

دانشگاه علوم سیاسی یکی از اعضای انجمن مدارس حرفه ای امور بین‌­الملل (APSIA) و CIVICA - دانشگاه علوم اجتماعی اروپا است. ساختمان اصلی این دانشگاه در پاریس قرار دارد. رتبه بندی جهانی QS آن 319 می­باشد. این دانشگاه نسبت به سایر مراکز آموزشی فرانسه، پذیرش دانشجوی بین المللی بیشتری دارد. در واقع دانشگاه علوم سیاسی حدود 14 هزار دانشجو دارد که تقریباً نیمی از آنها دانشجویان بین المللی  هستند و با بیش از 150 ملیت در محوطه دانشگاه حضور دارند. این دانشگاه 6 پردیس دارد که دوره‌­های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در آن در پردیس پاریس و همچنین در پردیس‌­های غیرمتمرکز در شهرهای دیژون، لوهاور، منتون، نانسی، پواتیه و ریمز تدریس می­شوند. دانشگاه علوم سیاسی در ارائه رشته های حقوق، اقتصاد، علوم اجتماعی، سیاست همچنین تاریخ تخصص دارد و گرایش­های مرتبط آن‌ها را پوشش می­دهد.

دانشگاه پاریس 1 پانتئون سوربن

این دانشگاه در سال 1971 از دو دانشگاه تاریخی پاریس،که در زبان عامیانه به آن سوربن می‌گویند، تشکیل شد و اکنون بخشی از محوطه تاریخی سوربن را اشغال کرده است. نام فعلی این دانشگاه به دو ساختمان نمادین سوربن و پانتئون اشاره دارد. رتبه بندی جهانی QS  آن 328 است. به طور کلی پردیس دانشگاه پاریس 1 پانتئون سوربن شامل 25 ساختمان در پاریس می­شود. آموزش عالی آن در حوزه های اقتصاد و مدیریت، علوم انسانی، علوم حقوقی و سیاسی ارائه شده و گرایش‌­های مختلفی در زمینه اقتصاد، حقوق، فلسفه، جامعه شناسی، تاریخ، جغرافیا، سینما، هنر، تاریخ هنر، علوم سیاسی، مطالعات توسعه، ریاضیات و مدیریت را پوشش می­دهد.

کلام آخر

شناخت دانشگاه مناسب برای ادامه تحصیل در فرانسه لازمه دنبال کردن اهداف تحصیلی در این کشور می­باشد. در این مقاله به معرفی ده تا از برترین دانشگاه های فرانسه پرداخته شده است. دانشجویان ایرانی پس از پذیرفته شدن در هر کدام از آن‌ها می­توانند برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه اقدام کنند. برای انتخاب درست دانشگاه و رشته تحصیلی مناسب با بودجه خود بهتر است از افرادی کمک بگیرید که دانش کافی در این زمینه دارند. تیم مشاوران و وکلای مهاجرتی فیدس در خدمت شما هستند تا با کمترین هزینه و زمان هم انتخاب درستی در زمینه دانشگاه و رشته تحصیلی داشته باشید و هم ویزای تحصیلی خود را به آسانی دریافت کنید. فیدس یک مؤسسه مهاجرتی است که خدمات بین المللی در زمینه اخذ انواع ویزای فرانسه، کانادا و دیگر کشورهای مهاجرپذیر ارائه می­دهد. 

سوالات متداول

برای دانشجویان بین المللی شهریه دانشگاه پاریس- ساکلی و مؤسسه پلی تکنیک پاریس نسبت به سایر مراکز آموزشی مقرون به صرفه تر است.

در تمام مراکز آموزشی برتر فرانسه بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین­المللی واجد شرایط در سقف­های متغیر اهدا می­شود.

هزینه زندگی دانشجویی در شهر تولوز نسبت به سایر شهرهای فرانسه مقرون به صرفه تر است.

با دریافت مدرک از مؤسسه پلی تکنیک پاریس، دانشجویان بین المللی شانس بیشتری برای گرفتن یک دوره کارآموزی و یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی در فرانسه دارند. 

فیدس, آتوسا ذاکرحسینی 25 مرداد, 1403
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن