بررسی هزینه زندگی دانشجویی در آلمان
13 خرداد, 1403 توسط
فیدس, آتوسا ذاکرحسینی
هنوز نظری ثبت نشده است

بررسی هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

آلمان کشوری پر از فرصت‌­های شغلی است. دانشگاه­‌های این کشور در زمینه تحقیقات فنی و علمی در رتبه­‌های برتر جهانی بوده و مورد توجه بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا  قرار گرفته­‌ا­ند. در واقع به خاطر مقرون به صرفه بودن هزینه زندگی دانشجویی در آلمان، شهریه‌های کم هزینه، آموزش با کیفیت در دانشگاه‌­های دولتی و خصوصی همچنین فرصت­‌های کاری پس از تحصیل این کشور را به یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی در اروپا تبدیل کرده است. یکی از جنبه‌­های منحصر به فرد تحصیل در این کشور، فرصت یادگیری زبان آلمانی و بعداً اخذ اقامت دائم آلمان است. دانشجویان بین المللی در تعطیلات بین ترمی می­توانند به کشورهای همسایه سفر کنند. همچنین آنها در شهری که اقامت دارند، می­توانند کار پاره وقت گرفته و هزینه­‌های زندگی خود را تأمین کنند. اکنون با هم به بررسی هزینه زندگی دانشجویی در آلمان می­پردازیم. 

هزینه شهریه دانشگاه 

هزینه شهریه دانشگاه یکی از مهمترین دغدغه­‌های دانشجویان بین المللی در کشور میزبان است. روی هم رفته، دو روش برای پرداخت شهریه وجود دارد. دانشجو یا از حساب پس­‌انداز و حمایت مالی خانواده استفاده می­کند یا بورسیه تحصیلی می­گیرد. هزینه تحصیل دانشگاه‌­های آلمان وابسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی دانشجو متفاوت است. دانشجویان موظف هستند تا هزینه­‌هایی از قبیل پرداختی­‌های اداری، فعالیت­‌های دانشگاهی نظیر مشارکت اجتماعی اجباری دانشجویان و هزینه‌­های ترم را بپردازند. پراختی‌­های اداری در هر ترم معمولاً بیش از 450 یورو نیست. از این رو، دانشجویان بین المللی بیشتری تمایل پیدا کرده‌­اند تا از آموزش با کیفیت بالا با هزینه کم یا بدون هزینه در آلمان بهرمند شوند.

هزینه تحصیل در آلمان در بین دانشگاه‌­های خصوصی و مؤسسات آموزشی بسته به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و گرایش تحصیلی می­تواند از 25000 یورو تا 40000 یورو در سال متغیر باشد. این میزان باز هم نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است. علاوه بر این، اکثر این دانشگاه‌­های خصوصی به دانشجویان بین المللی خود بورسیه تحصیلی می­دهند. دانشجویان بین المللی در آلمان در مقاطع  کارشناسی و کارشناسی ارشد ممکن است تا 812 یورو در ماه به اضافه 300 یورو کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا می­توانند ماهیانه 934 یورو با بیمه درمانی و سایر کمک هزینه‌­ها، بورسیه دریافت کنند. 

هزینه مسکن

میانگین هزینه زندگی در آلمان بین 850 تا 1300 یورو است که بیشتر آن صرف هزینه مسکن می­شود. البته، زندگی در شهرهای گران­تر آلمان مانند، مونشن، مونیخ، دوسلدورف، فرانکفورت یا هایدلبرگ می­تواند این میانگین هزینه را به 1000 تا 1500 یورو برساند. حدود 30 تا 40 درصد از دانشجویان بین المللی ترجیح می­دهند در خانه یا آپارتمان­‌های دانشجویی با یک یا دو هم اتاقی خارج از دانشگاه ساکن شوند. به این ترتیب اجاره ماهانه در شهرهایی مانند مونیخ یا فرانکفورت حدود 900 یورو است، اما در شهرهای مقرون به صرفه‌­تر نظیر برلین اجاره 825 یورو در ماه می­باشد.

تمام دانشگاه­‌های آلمان به اکثر دانشجویان سال اولی، خوابگاه دانشجویی ارائه می­دهند. بسته به میزان خوابگاه موجود در دانشگاه دانشجویان سال اول یا حتی دوم و سوم بین المللی می­توانند برای اقامت دانشجویی به امور خوابگاه دانشگاه درخواست بدهند. هزینه اقامت دانشجویی در آلمان، برای استفاده از امکانات دانشگاه مانند سالن غذاخوری یا دیگر تسهیلات حدود 350 یورو است که با اضافه شدن یک اتاق در یک خانه مشترک به 500 یورو در ماه می­رسد. با این وجود، هزینه خوابگاه دانشجویی در برخی شهرهای گران مانند مونیخ و فرانکفورت تقریباً 700 یورو است.  

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل یکی از مواردی است که در هنگام مهاجرت باید آن را در نظر گرفت. سیستم حمل و نقل عمومی در کشور آلمان بسیار سازمان یافته و متشکل از اتوبوس، تاکسی و مترو است. نرخ حمل و نقل عمومی در تمام شهرهای آلمان تقریباً یکسان می­باشد. از این رو می­توان مدیریت درستی برای هزینه­‌های آن انجام داد. جدول زیر بیانگر هزینه حمل و نقل عمومی در شهرهای آلمان است.

هزینه حمل و نقل

یکی از مزیت­‌های تحصیل در دانشگاه­‌های آلمان این است که در هر ترم تحصیلی، اکثر دانشجویان یک بلیط ترم به عنوان بخشی از هزینه ترم دریافت می­کنند که به آنها حق استفاده از حمل و نقل عمومی رایگان در منطقه خود را می­دهد. در غیر این صورت، دانشجویان می­توانند یک بلیط ترم با تخفیف خریداری نمایند، تا 50 درصد از قیمت کرایه‌­های استاندارد در حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند. برای جابه­‌جایی در سطح شهر یا رفت و آمد به خوابگاه و دانشگاه گزینه دیگری هم وجود دارد. استفاده از دوچرخه باعث می­شود تا هزینه حمل و نقل به صورت چشمگیری پایین آمده و دانشجویان حتی می­توانند پس‌­ا­­نداز ماهیانه داشته باشند.   

هزینه خدمات درمانی

در کشور آلمان تمام هزینه‌­های خدمات درمانی نظیر هزینه معاینه، هزینه آزمایشات و عکس­برداری یا حوادث مانند تصادف و... تحت پوشش بیمه درمانی است. از این رو، دانشجویان بین المللی هم مانند سایر مردمان در آلمان باید برای دریافت بیمه درمانی ثبت نام کنند. بیمه درمانی، به دو صورت عمومی و خصوصی است که هر کدام هزینه­‌های متفاوتی دریافت می­کنند. هزینه بیمه دولتی در هر حدودا ماه ۱۲۵ یورو می‌باشد. برای افراد بالا ۳۰ سال قوانین متفاوتی وجود دارد.

هزینه­‌های جانبی

وقتی برای مهاجرت تحصیلی یا غیر تحصیلی به کشوری اقدام می­کنید، نمی­توانید از هزینه­‌های جانبی آن چشم پوشی کنید. 15% از کل هزینه‌­های در نظر گرفته شده برای زندگی در کشور میزبان، صرف هزینه­‌های جانبی نظیر خوراک، پوشاک، اینترنت و... می­شود. در آلمان، دانشجویان بین المللی حدود 170 یورو در ماه هزینه غذا می­پردازند. هر چند وقت یک بار، برای خوردن شام در یک رستوران ارزان قیمت حدود 10 یورو باید پرداخت شود. سه وعده کامل یعنی پیش غذا، غذای اصلی و دسر برای دو نفر در یک رستوران متوسط 45 یورو و یک نوشیدنی سبک اضافی 3 یورو خواهد بود.

از دیگر هزینه­‌های جانبی برای دانشجویان در آلمان پوشاک است که با توجه به سرد و گرم شدن هوا در فصول مختلف باید آن را تهیه کنند. متوسط هزینه تهیه لباس برای دانشجویان حدود 42 تا 300 یورو  بوده که این مقدار نسبت به سایر کشورهای همسایه آلمان ارزان­تر است. دانشجویان در طول تحصیل نیاز دارند تا لوازم التحریر یا کتب خاصی بخرند که باید برای آن حدود 20 یورو یا بیشتر در نظر داشته باشند. هزینه اینترنت وابسته به مراکزی است که آن را پوشش می­دهند و تعرفه­‌های متفاوتی دارند.

مشاوره مهاجرت تحصیلی

مزایای استفاده از کارت دانشجویی در آلمان

در کاهش هزینه­ زندگی دانشجویی در آلمان استفاده از کارت دانشجویی یک برگ برنده است. با ارائه کارت دانشجویی در اماکنی نظیر تأتر، سینما، موزه یا گالری‌­های محلی می­توانید بلیط­‌ها را یا به صورت رایگان دریافت کنید یا در خرید بلیط از 50 درصد تخفیف برخوردار شوید. در هنگام سفر به شهرهای دیگر آلمان می­توان از کارت دانشجویی برای گرفتن تخفیف در اقامت هتل‌­ها استفاده کرد. علاوه بر این، تخفیفات کارت دانشجویی برای کاهش اجاره اقامتگاه­‌های دانشجویی خارج  از دانشگاه بسیار مؤثر است. همچنین تخفیفات کارت دانشجویی شامل حال باشگاه‌­های بدنسازی، برخی رستوران­‌ها و حمل و نقل همچنین خریدهای آنلاین هم می­شود. بنابراین، به محض اینکه دانشجوی یکی از دانشگاه­‌های آلمان شدید، کارت دانشجویی خود را همه جا همراه خود داشته باشید.

مشاغل پاره وقت

در زندگی دانشجویی آلمان می­توان یک تعادل عالی بین کار و تحصیل برقرار کرد. دانشجویان فرصت کافی برای تحصیل و کار در کشور را دارند. دولت آلمان به دانشجویان بین المللی این فرصت را داده است که بتوانند هر ماه بصورت پاره وقت و ۸۰ ساعت. در ماه به همراه تحصیل، کار کنند تا درآمد آن کمک هزینه زندگی دانشجویی برای آن‌ها باشد. از مشاغلی که یک دانشجو می­تواند برای خود داشته باشد، موارد زیر است:

  •  دستیاران تحصیلی
  • ناظر کتابخانه
  • پژوهشگر ادبیات
  • دستیار آموزشی
  • پیشخدمت
  • صندوقدار
  • نویسنده
  • معلم خصوصی

درآمدی که از این مشاغل به دست می­‌آید معمولا به میزان کمترین حقوق ساعتی در آلمان است. به این ترتیب، دانشجویان بین المللی می­توانند طی زندگی دانشجویی برای خود پس‌­انداز داشته باشند و تجربه کاری کسب کنند. از موانعی که در هنگام کار وجود دارد، محدود بودن روزهای کاری است و دانشجویان نمی­توانند کسب و کار استارت آپی راه بیندازند.   

کلام آخر

دانشجویان بسیاری به خاطر مقرون به صرفه بودن هزینه زندگی دانشجویی در آلمان و فرصت­‌های شغلی، این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می­کنند. چنانچه شما هم جزء این دسته دانشجویان هستید، می­توانید از خدمات مشاوره مؤسسه مهاجرتی فیدس برای راهنمایی بیشتر کمک بگیرید. مؤسسه مهاجرتی فیدس کلیه خدمات مهاجرتی مانند اخذ ویزای تحصیلی آلمان، دریافت ویزای توریستی آلمان و ویزای اقامت موقت و دائم در این کشور و سایر کشورهای مهاجرپذیر ارائه می­دهد. همچنین مؤسسه فیدس به شما کمک می­کند تا ظرف مدت زمان کوتاه و با کمترین هزینه مهاجرت کرده و به زندگی دلخواه خود برسید.   

سؤالات متداول

برای اقامت در آلمان باید برای یک سال حداقل 11208 یورو در حساب بانکی خود داشته باشید.

طی برآوردی شهر ماگدبور، 16.7 درصد هزینه زندگی کمتری نسبت به میانگین سایر شهرهای آلمان دارد و ارزان­ترین شهر آلمان شناخته شده است.

در شهر فرانکفورد نه تنها فرصت­‌های شغلی مناسبی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد، بلکه درآمد بالایی هم دانشجویان می­توانند درآنجا داشته باشند.

برلین به عنوان پایتخت آلمان، بیشترین دانشگاه­‌های دولتی را دارد و هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در آن کمتر از سایر شهرهای آلمان است.

فیدس, آتوسا ذاکرحسینی 13 خرداد, 1403
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن

بعدی را بخوانید
تحصیل در آلبرتا