desktop
+98-51-31772
fides
  دوشنبه 01 آذر 1400
52  

چطور یک ایمیل حرفه ای بنویسیم ؟

اگه شما قصد گرفتن پذیرش و اپلای دارین و میخواین برای ادامه تحصیل به صورت تحقیقاتی و پژوهش محور در مقطع ارشد یا دکترا مهاجرت کنین، یکی از مراحل اولیه و مهم شما، مکاتبه با استاده. مهمترین نکته در یک مکاتبه موفق، داشتن یک متن ایمیل اصولی، تاثیرگذار و دقیق؛ ما اینجا نکاتی رو بهتون میگیم که توجه به اونا برای یک مکاتبه موفق ضروریه و به قول معروف فوت کوزه گری.


  1. ارتباط زمینه پژوهشی شما با سوابق پژوهشی استاد مورد نظر:

    سعی کنین بین سوابق پژوهشی استادتون و خودتون ارتباطی پیدا کنید و بتونید تجربه تحصیلتون رو با یک مقاله یا یک موضوع خاصی که استادتون هم در اون باره تحقیق کرده مرتبط نشون بدین و اعلام کنید چقدر در مورد این موضوع علاقمند هستین و خط فکری نزدیکی در این زمینه با این استاد دارین. در صورتی که اهداف موضوع تحقیق شما با استاد مورد نظرتون همسو باشه شما شانس همکاری با این استاد رو در آینده خواهید داشت.

 

  1. مکاتبه با اساتید ایرانی:

    معمولا در دانشگاه ها اساتید ایرانی وجود دارن که بیشتر دانشجوهای ایرانی رو قبول میکنن و اکثرا دانشجوهای گروهشون هم ایرانی هستن و ترجیحا شما بین دو استاد میتونین مکاتبتون رو با استاد ایرانی شروع کنید چون شانس بیشتری در گرفتن نظر مثبت اونها دارید.

 

  1. در هر دپارتمان فقط یک استاد!

    حواستون باشه با دو استاد از یک دپارتمان هم زمان مکاتبه نکنید. یک هفته زمان بدین، اگر اون استاد جوابتون رو نداد reminder برای ایمیلتون بفرستید تا بهش یادآوری بشه، اگر باز هم جواب نداد برید سراغ استاد بعدی.

 

  1. زمان ایمیل؛

    سعی کنید در طول هفته کاری بین دوشنبه تا جمعه ایمیل بزنید که شانس دریافت جواب ایمیلتون در همون هفته رو از دست ندین.

 

  1. داشتن یک ایمیل رسمی و نوشتن به زبان رسمی:

    داشتن یک ایمیل رسمی که نام و نام خانوادگی شما به صورت مشخص در آن باشد کمک بسزایی در دیده شدن ایمیل شما خواهد داشت (از به کاربردن اعداد نامفهوم و عبارات غیر مرتبط در ایمیل خود به شدت خودداری کنید).

 

  1. عنوان ایمیل:

    در انتخاب عناوین باید دقت داشت؛ ممکنه ایمیل شما فقط به واسطه عنوانش مورد توجه استادتون قرار بگیره و همینطور هم ممکنه به دلیل نامفهوم بودن موضوع کلا رد بشه و بی جواب بمونه! پس سعی کنین عنوان ایمیلتون دقیقا موضوع مکاتبتون باشه. بعضی وقت ها اساتید پوشه های خاصی دارن و عنوان ایمیل هارو بر اساس اون پوشه ها و دانشجو های مرتبط با همون موضوعات چک میکنن به همین دلیل عنوان ایمیل شما میتونه تعیین کننده این مسیر باشه.

 

  1. نگارش متن!

    در نوشتن ایمیل خود از جملات دستوری، مجهول و پاراگراف های طولانی پرهیز کنید و با به کاربردن صفت ها و قید های زیاد بدنه ایمیل رو شلوغ نکنید چون باعث میشه حوصله خواننده سر بره! بعلاوه سعی کنید در نوشتن ایمیل خود از به کاربردن عبارات و زبان محاوره ای پرهیز کنید و به محترمانه ترین شکل ممکن مقصود خود را بیان کنید.(در عین حال زیاده گویی نکنید)

 

  1. نداشتن ایراد املایی:

    حتما متن ایمیلتون رو قبل از ارسال با Grammarly چک کنین تا غلط املایی نداشته باشین. (لینک دانلود افزونه گوگل کروم Grammarly) این خیلی مهمه که متن ایمیلتون بدون ایراد باشه چون نحوه نگارش شما ملاک ارزیابی سطح زبان شما توسط استادتونه.

 

در نهایت اگر سوالی دارید اون رو با ما در میون بزارید.

 

امتیاز خود را ثبت کنید
نظرات کاربران
کاربر مهمان 1400/09/02

مطلب خیلی مفیدی بود. متشکرم

پاسخ