صفر تا صد گواهی پذیرش کبک یا CAQ
صفر تا صد گواهی پذیرش کبک یا CAQ
6 خرداد, 1402 توسط
صفر تا صد گواهی پذیرش کبک یا CAQ
فیدس, سید مجتبی معراجی
هنوز نظری ثبت نشده است

CAQ چیست؟

یکی از پرتکرار ترین مواردی که توسط مهاجران استان کبک جست و جو می‌­شود در رابطه با گواهی CAQ است. این گواهی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کبک الزامی است. اگر قصد دارید صفر تا صد گواهی پذیرش کبک یا CAQ را بدانید در این مقاله همراه فیدس باشید. از آن جا که دولت کانادا استقلال بیشتری در اعمال سیاست‌ها به استان کبک داده است، روند مهاجرت به این استان نیز با سایر استان­‌ها کمی متفاوت‌تر­ است.

Québec Acceptance Certificate، یا به اختصار CAQ، به معنای گواهی پذیرش کبک می‌­باشد. این گواهی، اجازه اقامت موقت در این استان را به افراد می­‌دهد و نباید با گواهی انتخاب کبک (CSQ) اشتباه گرفته شود. تمامی دانشجویان بین‌المللی که قصد اقامت و تحصیل برای بیشتر از 6 ماه در استان کبک دارند، باید علاوه بر دریافت مجوز تحصیلی و مدرک آیتلس یا تافل، نسبت به دریافت گواهی پذیرش کبک یا CAQ نیز اقدام کنند. این گواهی تا 49 ماه اعتبار داشته و در صورت تغییر مقطع تحصیلی باید مجدداً برای اخذ آن اقدام کرد. اگر می‌خواهید درباره‌ی تفاوت مدرک آیلتس با تافل بدانید این مقاله را بخوانید.

مدارک مورد نیاز اخذ گواهی CAQ


مدارک برای CAQ 

جهت تکمیل اطلاعات مربوطه در پروفایل خود، مدارک زیر باید در دسترس باشند:

  1. پاسپورت
  2. نامه پذیرش از موسسه‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید
  3. اطلاعات کامل دانشکده و یا دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته­‌اید
  4. اطلاعات دوره‌ه­ایی که در آن پذیرش گرفته‌اید (شامل نام دوره، تاریخ شروع وپایان، شهریه و ...

  5. در صورت وجود، آخرین مدرک CAQای که دریافت کرده‌اید.

در صورت داشتن ساپورتر و یا وکیل، اطلاعات این افراد نیز مورد نیاز می­‌باشد. صحت اطلاعات ارائه شده اهمیت ویژه‌­ای دارد؛ در صورت ارائه اطلاعات ناقص یا غلط، ممکن است روند پرونده مختل شده و یا حتی منجر به رد درخواست گردد.علاوه بر مدارک فوق جهت تکمیل اطلاعات، چک لیستی از مدارک نیز متناسب با شرایط شما، درخواست می‌شود. در این چک لیست، ممکن است مدارکی مبنی بر اثبات تمکن مالی درخواست شود. مدارک بانکی ارائه شده باید توانایی مالی جهت تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی حداقل یک سال را نشان دهد. میزان این مبلغ، بر اساس موقعیت و تعداد افرادی که قرار است شما را در مهاجرت به کانادا همراهی کنند متفاوت خواهد بود. حداقل هزینه سالانه برای افراد بالای 18 سال، سالانه 14,349 دلار و ماهانه حدود 1,200 دلار است. برای تخمین هزینه‌های مورد نیاز، می­‌توانید سری به وبسایت استان کبک بزنید. 

هزینه قانونی 

تقریباً تمام پروسه‌های مهاجرتی نیازمند پرداخت هزینه قانونی هستند و دریافت گواهی پذیرش کبک (CAQ) نیز از این موضوع مستثنی نیست. در حال حاضر، هزینه قانونی دریافت این گواهی 120  دلار کانادا (به روز  شده در یک ژانویه 2023) است. این مبلغ هر ساله و در اول ژانویه به روز رسانی می‌­شود. نکته قابل توجه این است، در صورت رد درخواست شما، این مبلغ به مسترد نخواهد شد.  

CTA

نحوه ثبت درخواست گواهی پذیرش کبک (CAQ) 

از ژانویه 2021، ثبت درخواست تنها به صورت آنلاین و از طریق  پرتال CAQ امکان پذیر است. تمامی مراحل به صورت آنلاین می باشد؛ بعد از پرداخت هزینه های قانونی، چک لیستی از مدارک مورد نیاز مناسب با شرایط شما تهیه شده و در اختیارتان قرار داده می­شود تا سایر مراحل را طبق آن پیش ببرید.

درخواست CAQ

پس از انجام مراحل بالا باید فرم مربوطه را پرینت گرفته، امضا کرده و به MIDI: ministère de)) l'Immigration, de la Diversité et de l’Inclusion )) وزارت مهاجرت استان کبک ارسال کنید. پس از 48 ساعت از ثبت درخواست، کدی دریافت می­‌کنید که برای انجام سایر مراحل به آن نیاز دارید.

بعد از دریافت گواهی پذیرش کبک، باید برای دریافت مجوز تحصیلی (Study Permit) از دولت فدرال کانادا اقدام کنید.

طول مدت پروسه دریافت گواهی CAQ

در حالت عادی این پروسه 20 روز کاری زمان می‌­برد؛ در صورتیکه بررسی پرونده بیشتر از 8 هفته ادامه پیدا کرد و پاسخی دریافت نکردید، با اداره مهاجرت کانادا تماس بگیرید و آن را پیگیری کنید. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه روند پرونده را از سر نگیرید.

جمع بندی

با مرور صفر تا صد گواهی پذیرش کبک یا CAQ در یافتیم که در صورتی که قصد تحصیل و اقامت برای بیشتر از 6 ماه در استان کبک را داشته باشید، باید برای دریافت این گواهی اقدام کنید. گواهی CAQ به شما اجازه اقامت و تحصیل در استان کبک را می‌­دهد. این اقامت موقت بوده و فقط برای استان کبک می‌باشد. نحوه درخواست گواهی CAQ به صورت آنلاین است و هزینه‌های آن نیز باید در زمان ثبت درخواست پرداخت شود. همانطور که در مقاله هم اشاره شد، ممکن است نیاز به اثبات تمکن مالی جهت تحصیل و سکونت در استان کبک داشته باشید. نکته مهم دیگر اینکه، از جمله پیش نیازهای لازم برای تحصیل در کبک و در نتیجه دریافت گواهی پذیرش کبک یا CAQ، تسلط به زبان فرانسوی است.

گواهی CAQ به صورت آنلاین در دسترس خواهد بود و داشتن آن برای دریافت مجوز تحصیلی (Study Permit) ضروری است.


سوالات متداول

این شرایط خدمات ("شرایط"، "توافق") توافقی است بین وب سایت ("اپراتور وب سایت"، "ما"، "ما" یا "ما") و شما ("کاربر"، "شما" یا "شما" "). این توافقنامه شرایط و ضوابط عمومی استفاده شما از این وب سایت و هر یک از محصولات یا خدمات آن (مجموعاً «وب سایت» یا «خدمات») را بیان می کند.

گواهی پذیرش کبک (CAQ) چیست؟  

افرادی که قصد تحصیل و اقامت بیشتر از 6 ماه در استان کبک را دارند باید مجوزی به نام CAQ (گواهی پذیرش کبک) دریافت کنند تا مجوز تحصیل برای آنان صادر شود. 

صفر تا صد گواهی پذیرش کبک یا CAQ
فیدس, سید مجتبی معراجی 6 خرداد, 1402
به اشتراک گذاری پست
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن