آیلتس یا تافل؟
آیلتس بهتره یا تافل؟
6 خرداد, 1402 توسط
آیلتس یا تافل؟
فیدس, سید مجتبی معراجی
هنوز نظری ثبت نشده است

آیلتس بهتر است یا تافل؟

شاید بارها از خود پرسیده باشید که آزمون آیلتس بهتر است یا تافل. برای تمام اشخاصی که قصد مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت کاری را دارند اخذ مدرک بین ­المللی زبان انگلیسی امری بسیار مهم است که نیازمند برنامه ­ریزی و مطالعه و شرکت در کلاس­‌های مختلف را دارد. شاید نتوان پاسخی قطعی برای پرسش آیلتس بهتر است یا تافل یافت، ولی هر یک از این آزمون­ها مزیت­‌هایی نسبت به دیگری دارد که در ادامه مرور می­‌کنیم. با فیدس همراه شوید.

فهرست مطالب

آیلتس IELTS


آزمون IELTS

آزمون بین المللی زبان آیلتس، که به معنی "سامانهٔ جهانی ارزیابی زبان انگلیسی" است، یکی از  آزمون­های پرطرفدار و محبوب است که در اکثر کشورهای دنیا برگزار می‌گردد. این آزمون را در اصل می­توان بریتانیایی به حساب آورد که در مقابل آزمون آمریکایی تافل قرار می­‌گیرد. برگزاری این آزمون بر عهده دانشگاه کمبریج انگلستان، مرکز آیلتس استرالیا، و شورای فرهنگی بریتانیا است.

ین آزمون از چهار بخش شنیداری، خواندن و درک مطلب، نوشتاری، و گفتاری تشکیل شده است که هر بخش نمره‌ای بین صفر (کم­ترین نمره) تا نُه (بالاترین نمره) دارد. در این آزمون خبری از نمره قبولی نیست و سطح زبان شما بر اساس نمره­ای که کسب می‌­کنید سنجیده می‌­شود. از این رو می­توان نمره شش را متوسط و نمره هفت را خوب به حساب آورد. نمره نهایی بر اساس میانگین نمره‌­ای است که در چهار بخش آزمون کسب می­‌کنید؛ در کارنامه در کنار نمره کلی، نمره هر بخش نیز ثبت می­‌گردد.

آزمون آیلتس به دو صورت جنرال و آکادمیک برگزار می­‌شود؛ آن دسته از متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان همچون آمریکا، کانادا و استرالیا را دارند باید در آزمون آکادمیک شرکت کنند. معمولاً حداقل نمره برای اخذ پذیرش در اکثر دانشگاه­های دنیا نمره 6.5 است؛ این عدد نسبی بوده و بعضی از دانشگاه­ها ممکن است نمره­ای کمتر یا بیشتر را از شما درخواست نمایند.

در این آزمون ابتدا باید به سوالات بخش شنیداری پاسخ دهید و سپس به سراغ بخش خواندن و درک مطلب، و نوشتاری بروید. برای پاسخ دادن به هر یک از سوالات این بخش­‌ها یک ساعت فرصت دارید. همچنین در زمانی دیگر که معمولا در بازه پنج روزه از آزمون است، باید آزمون گفتاری خود را پشت سر بگذارید. کارنامه آزمون نیز بین ده تا چهارده روز پس از تاریخ انجام آزمون قابل دریافت است و تا دو سال اعتبار دارد.


تافل TOEFL


آزمون تافل-TOELF

یکی دیگر از آزمون­های زبان انگلیسی بسیار معتبر و پرطرفدار در بین متقاضیان مهاجرت، آزمون تافل است. این آزمون آمریکایی، که توسط موسسه "ای تی اس" برگزار می‌­گردد، جهت سنجش سطح زبان آموزان مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این آزمون در بیش از 190 کشور دنیا برگزار می­‌گردد و مورد پذیرش 11000 مرکز آموزشی و دانشگاه بین­‌المللی در کشورهای مختلف دنیا می­‌باشد. نتیجه این آزمون نیز مانند آزمون آیلتس، دو سال اعتبار دارد.

تا پیش از سال 2005، این آزمون به دو صورت کتبی (PBT - Paper-based Test) و کامپیوتری (CBT - Computer-based Test) برگزار شد؛ بدین صورت که فرد باید به دفترچه سوالات پاسخ داده و یا از طریق کامپیوترهای مراکز آزمون به سوالات پاسخ می­داد؛ اما از سال 2005، روش سومی برای انجام این آزمون، یعنی روش اینترنتی (IBT - Internet-based Test)، نیز ابداع شد. در این روش شما به وسیله لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی خود به‌ اینترنت وصل می­‌شوید و به سوالات هر چهار بخش آزمون در یک روز پاسخ می‌­دهید. پس‌ از دو هفته نیز نتیجه و کارنامه شما صادر می‌­گردد.

هر یک از چهار بخش آزمون آیلتس 30 نمره داشته و نمره نهایی، از مجموع نمره چهار بخش محاسبه می­‌شود. نمره نهایی آزمون تافل بین 0 (کم­ترین) تا 120 (بالاترین) است که نمره بالای 100 را می­توان بسیار خوب به حساب آورد. اکثر دانشگاه­‌ها نمره بالای 80 را قبول دارند که بسته به دانشگاه و رشته انتخابی شما متغیر است.


بخش­های مختلف آزمون



آزمون آیلتس و تافل

جدا از اختلافات کوچک و تکنیکال، دو آزمون آیلتس و تافل یک هدف را دنبال می­‌کنند و آن نیز سنجش صحیح سطح زبان شما است. هر دو این آزمون­ها از چهار بخش تشکیل شده است که در ادامه به توضیح آن­ها می‌پردازیم.


بخش شنیداری – Listening

در این بخش باید به فایل­‌های صوتی گوش بدهید و به سوالات پاسخ دهید. این فایل­ها معمولاً مکالمه بین دو یا چند نفر درباره یک موضوع است و شما باید به سوالات مرتبط با آن پاسخ دهید. موضوع سوالات این بخش معمولاً درباره کسب اطلاعات عمومی درباره یک مکان یا واقعه است و سطح آن­ها آسان و متوسط می­‌باشد. همچنین در بخش‌ تخصصی‌تر آزمون، سوالات معمولاً درباره یک موضوع آکادمیک است که پاسخ صحیح به آن­ها نیاز به دقت بیشتری دارد. 


بخش خواندن و درک مطلب – Reading

در این بخش تعدادی متن، که معمولاً موضوع آکادمیک دارند، به شما داده می­‌شود که با خواندن آن­ها باید به سوالات مربوطه پاسخ دهید. این سوالات می­‌توانند چند گزینه‌­ای یا تکمیل جای خالی باشند یا حتی شاید لازم باشد برای هر پاراگراف یک عنوان بیابید. در این بخش توانایی تندخوانی می‌­تواند به شما کمک کند، زیرا زمان پاسخگویی محدود و متن‌ها طولانی هستند. از این رو برای پاسخگویی به سوالات باید برنامه‌ریزی کنید.

بخش نوشتاری – Writing

همانطور که از نام این بخش پیداست، هدف این قسمت آزمون سنجش توانایی شما در درک سوال و نگارش صحیح است. به طور معمول حداقل دو متن و عمدتاً با موضوع آکادمیک، باید نوشته شود؛ هر چه انتخاب لغات بهتر و گرامر مورد استفاده صحیح‌­تر باشد، نمره کسب شده در این بخش نیز بالاتر خواهد بود. طبق آخرین آماری که در سال 2021 منتشر شد، آزمون‌دهندگان ایرانی بیشترین ضعف را در همین قسمت داشته و میانگین نمره آن­ها در بین چهار مهارت کمترین بوده است.

بخش گفتاری – Speaking

در این بخش از شما سوالاتی پرسیده می­‌شود که باید شفاهاً به آن­ها پاسخ دهید. سوالات موضوعات مختلفی دارند؛ از موضوعات روزمره گرفته تا موضوعات‌ تخصصی‌تر که نیاز به تحلیل و بررسی بیشتر دارند. برای ‌پاسخ‌­دهی‌ به‌ بعضی از سوالات به شما زمانی کوتاهی می­‌دهند که پاسخ خود را آماده کنید، ولی برای اکثر سوالات، باید در لحظه پاسخ دهید. در این قسمت نیز هر چه از لغات و اصطلاحات مناسب‌تر به همراه گرامر صحیح‌­تر استفاده کنید، نمره شما بالاتر خواهد بود.

جمع بندی

در پایان باید اعتراف کرد که شاید نتوان برای سوال آیلتس بهتر است یا تافل، پاسخ مشخصی پیدا کرد. هر یک از این آزمون­ها ویژگی­های خاص خود را دارند که آن را برای عده‌­ای از زبان آموزان مناسب­‌تر می­‌کند. این دو آزمون از لحاظ ساختاری و شیوه طرح سوالات تفاوت­هایی با یکدیگر دارند، ولی مهم­تر از آن کشور مقصدی است که شما قصد عزیمت به آن را دارید؛ زیرا به عنوان مثال بعضی از دانشگاه­‌ها تنها مدرک آیلتس را می­‌پذیرند در حالی که بعضی دیگر از مراکز، مدرک تافل را قبول دارند. آزمون آیلتس در ایران برگزار می­‌گردد و مراکز مختلفی هر ماه و در چندین نوبت، این آزمون را برگزار می­‌کنند؛ اما برای گذارندن آزمون تافل باید به کشورهای همسایه سفر کنید. از سوی دیگر نیز شما می‌توانید آزمون تافل را در خانه با استفاده از کامپیوتر شخصی و اینترنت خود پشت سر بگذارید، اما برای آزمون آیلتس لازم است تا شما در مرکز آزمون حضور یابید و به صورت کتبی به سوالات پاسخ دهید.

سوالات متداول

این سوال پاسخی درست و قطعی ندارد و بستگی دارد که با چه نوع آزمونی راحت­تر هستید.

بله، این آزمون در ایران و زیر نظر سازمان سنجش کشور برگزار می­گردد.

برای شرکت در آزمون کتبی و کامپیوتری تافل، باید به کشورهای همسایه سفر کنید، اما آزمون اینترنتی آن را می­توان در خانه و با استفاده از کامپیوتر شخصی و اینترنت پشت سر گذاشت.

شاید نزدیک به 95 درصد دانشگاه­های دنیا که دوره­های انگلیسی زبان برگزار می­کنند، هر دو این آزمون را بپذیرند اما قبل از اپلای حتماً قسمت مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه مورد نظرتان را چک کنید.

آیلتس یا تافل؟
فیدس, سید مجتبی معراجی 6 خرداد, 1402
به اشتراک گذاری پست
برچسب
بایگانی
ورود به سیستم برای نظر گذاشتن